תיאור
אם יש רכב שהוכיח שטסלה יכולה להצליח לא רק כסמל חדשנות, אלא גם כמותג להמונים – זה מודל Y. מדובר בקרוסאובר החשמלי הנמכר ביותר בעולם בשנתיים האחרונות, ובשוק הישראלי הוא הצליח להפוך לאחת החשמליות הבולטות בזכות שילוב של מיתוג חזק, טווח מכובד, ביצועים גבוהים ומראה שמזכיר את האחות סדאן – מודל 3.
העיצוב – מוכר, גבוה, לא מתחכם
מבחינה חיצונית, מודל Y לא ממציא שום דבר חדש. למעשה, מדובר בשילוב של עיצוב מודל 3 עם גוף מוגבה וקווים עגלגלים יותר. חזית הרכב נקייה, ללא גריל בולט, פנסי לד צרים וסגנון מינימליסטי שמשדר את אותה גישה עתידנית שמזוהה עם טסלה. השוני העיקרי הוא בפרופורציות – מרכב גבוה ורחב יותר, תנוחת ישיבה של ג'יפון, וגישה נוחה יותר לתא המטען.
למי שמחפש קרוסאובר עם נוכחות מאסיבית או עיצוב יוקרתי במיוחד, מודל Y אולי ירגיש פשוט יחסית. עם זאת, הוא שומר על מראה מודרני שמתחבר היטב לקהל שמעדיף חדשנות על פני סמל סטטוס מסורתי.
תא נוסעים – מינימליזם קיצוני, שימושיות משופרת
הקבינה של מודל Y זהה כמעט לחלוטין לזו של מודל 3, עם מסך מרכזי בגודל 15 אינץ' השולט בכל מערכות הרכב – מהגדרות הנסיעה ועד השליטה במיזוג ובמולטימדיה. ממשק המשתמש ממשיך להיות אחד המתקדמים בשוק, עם תגובה מהירה, עדכוני תוכנה מהאוויר ותמיכה מלאה בעברית.
מודל Y מציע שיפור פרקטי לעומת מודל 3 בזכות מרווח ראש טוב יותר, תא מטען נדיב עם פתיחה חשמלית, ומרחב אחסון קדמי (Frunk) שימושי במיוחד.
מבחינת איכות חומרים, יש שיפור מסוים לעומת דגמים קודמים של טסלה, אבל עדיין לא מדובר ברמת גימור שמתחרה במותגים כמו מרצדס או ב.מ.וו. אוהבי עיצוב קלאסי עשויים להרגיש שהמינימליזם הקיצוני מקריב קצת מהאווירה הביתית.
ביצועים, טווח והנעה – חשמלית משפחתית שלא מתפשרת
בישראל מוצעות מספר גרסאות של מודל Y:
-
גרסת בסיס (הנעה אחורית) – טווח מוצהר של כ-455 ק"מ, תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6.9 שניות.
-
גרסת Long Range (הנעה כפולה) – טווח עד כ-533 ק"מ, תאוצה ב-5 שניות.
-
גרסת Performance – ביצועים של רכב ספורט, 0 ל-100 קמ"ש תוך 3.7 שניות, עם טווח של כ-514 ק"מ.
כמו כל דגמי טסלה, גם כאן מערכת ה-Autopilot כלולה כסטנדרט, עם אפשרות לשדרוג בתשלום למערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת. חשוב לציין כי בפועל, המערכת עדיין דורשת מעקב נהג ואינה מחליפה שליטה אנושית מלא.
יתרונות מול חסרונות – השוק מתחיל להדביק את הקצב
מודל Y נהנית מכמה יתרונות ברורים:
-
מוניטין של טסלה, כולל פריסת סופרצ'רג'ר בישראל (אם כי עדיין מוגבלת יחסית).
-
טווח נסיעה מכובד, במיוחד בגרסאות Long Range.
-
ביצועים מרשימים גם בדגמי הכניסה.
-
תא מטען גדול ושימושיות משופרת לעומת מודל 3.
מצד שני, יש חסרונות שלא ניתן להתעלם מהם:
-
איכות חומרים לא אחידה, בעיקר בפנים הרכב.
-
המחסור בכפתורים פיזיים מקשה על תפעול מיידי בזמן נהיגה.
-
מחיר התחלתי גבוה ביחס לחלק מהמתחרות הסיניות שמציעות חבילה אטרקטיבית במחיר נמוך יותר.
מחיר ותחרות בישראל
מודל Y נמכרת בישראל בטווח מחירים שמתחיל באזור ה-190,000 ש"ח לגרסת הבסיס, ויכול להגיע לכ-270,000 ש"ח לגרסת Performance המאובזרת. השוק המקומי כולל כעת שפע מתחרות כגון BYD Atto 3, יונדאי איוניק 5, סקייוול ET5, ואפילו ג'יפונים סיניים כמו LEAPMOTOR או XPENG שמושכים קהל בזכות תג מחיר אטרקטיבי.
לסיכום – הסטנדרט של טסלה, אבל לא בלי תחרות
מודל Y ממשיכה להוביל את תחום הקרוסאוברים החשמליים בזכות שילוב של טכנולוגיה מתקדמת, טווח נסיעה טוב וחווית נהיגה מודרנית. היא אולי לא מציעה את איכות החומרים של רכבי פרימיום אירופיים, אבל למי שמחפש חשמלית משפחתית יעילה, עם מערכת הפעלה חדשנית ומותג חזק – היא עדיין אחת הבחירות המרכזיות בשוק.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.