תיאור
המונח "מיניוואן" כמעט ונעלם מהכבישים בישראל. בתחילת שנות ה-2000, רכבים כמו קרייזלר וויאג'ר, מאזדה MPV וקיה קרניבל שלטו בנוף המשפחתי. אבל עם עליית הקרוסאוברים – הנוסחה של שבעה מושבים עם עיצוב קובייתי נדחקה לשוליים. בעשור האחרון מי שרצה רכב עם שבעה מושבים מצא את עצמו קונה ג'יפון גדול או דיזל מסחרי.
ה-Maxus מיפה 7 מנסה להחזיר את המיניוואן למשחק – אבל הפעם בגרסה חשמלית לחלוטין, עם עיצוב מודרני, טכנולוגיה מתקדמת וטווח שמאפשר שימוש יומיומי בלי חרדת טעינה. SAIC, תאגיד הרכב הסיני שמחזיק במותג מקסוס, מכוון איתו ישירות למשפחות גדולות שמחפשות רכב אמיתי – לא ג'יפון תחפושתי – עם מקום אמיתי לכל הילדים והציוד.
עיצוב חיצוני
מקסוס מיפה 7 לא מתבייש להיות מה שהוא – מיניוואן. הקווים ישרים, התצורה גבוהה וארוכה, והחזית סוגרת פס לד דק לכל הרוחב. זה לא רכב שמנסה להסתיר את הממדים שלו מאחורי "עיצוב קרוסאובר", אלא מצהיר בגלוי: אני גדול, אני שימושי, ואני מיועד להסיע אנשים.
דלתות ההזזה החשמליות מאחור הן יתרון עצום בעיר – הן לא גוזלות מקום בחניה ומקלות על הכנסת ילדים בכיסאות בטיחות. הגג הגבוה והחלונות הגדולים מעניקים תחושת אווריריות, ובמבט מהצד הוא נראה יותר קרוב ל"בית על גלגלים" מאשר לעוד SUV.
ממדים ומרחב פנימי
במספרים:
-
אורך: 4.91 מטר
-
רוחב: 1.88 מטר
-
גובה: 1.76 מטר
-
בסיס גלגלים: 2.98 מטר
מדובר ברכב גדול יותר מטויוטה פרואס או קיה קרניבל בגרסאות מסוימות, אבל עם פרופורציות שמותאמות לשימוש משפחתי.
בתוך הרכב – שבעה מושבים בתצורה של 2+2+3. השורה השנייה מורכבת משני מושבי "קפטן" נפרדים, עם ידיות צד, מרווח נדיב ויכולת הזזה וכיוון. השורה השלישית אמנם מעט פחות מרווחת, אבל עדיין אפשרית לשימוש יומיומי גם למבוגרים.
תא המטען מרשים: כ-750 ליטרים גם כשכל שבעת המושבים בשימוש, נתון שמעט מאוד מתחרים יכולים להציע. במילים פשוטות – זה מיניוואן אמיתי, עם מקום אמיתי.
תא נוסעים ואבזור
מקסוס מיפה 7 לא רק מרווח – הוא גם מודרני. הקונסולה נשלטת על ידי שני מסכים גדולים (12.3 אינץ' כל אחד), לוח מחוונים דיגיטלי מלא וממשק מולטימדיה מתקדם עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
החומרים איכותיים יחסית לקטגוריה: ריפודי דמוי עור, תאורה היקפית, גג פנורמי שמכניס אור טבעי, ותחושה כללית של "פרימיום נגיש".
האבזור כולל מפתח חכם, דלתות הזזה חשמליות, מצלמות 360 מעלות, טעינה אלחוטית לטלפונים ותצוגת מידע עדכנית. המושבים בשורה האמצעית מצוידים בהטיה חשמלית – פתרון נוח לנסיעות ארוכות.
מערכת הנעה וביצועים
כאן כבר מדובר ברמה אחרת מה-EUNIQ 6:
-
מנוע חשמלי בהספק של 245 כ"ס ומומנט של 35 קג"מ.
-
תאוצה ל-100 קמ"ש בכ-8.5–9 שניות – לא ספורטיבי, אבל בהחלט סביר לרכב במשקל כמעט 2.3 טון.
-
סוללה בקיבולת 90 קוט"ש.
-
טווח WLTP רשמי של כ-480 ק"מ, ובשימוש ישראלי אמיתי אפשר לצפות ל-400–420 ק"מ – נתון מכובד מאוד.
-
טעינה מהירה (DC) בהספק של עד 130 קילוואט – טעינה מ-30% ל-80% בכחצי שעה.
-
טעינה ביתית (AC) בהספק 11 קילוואט – מלאה במהלך לילה.
כלומר – זה לא רכב שצריך לחשוש איתו מנסיעה לטיול משפחתי בצפון או דרום, כל עוד מתכננים עצירת טעינה אחת בדרך.
נוחות והתנהגות כביש
כמו כל מיניוואן גדול, ה-MIFA 7 לא בנוי לפניות מהירות. המתלים רכים, ההגה קל, והתחושה הכללית היא של "שייט" רגוע. זה יתרון עצום כשמדובר במשפחות – הילדים מקבלים נסיעה חלקה, והנהג לא מתמודד עם קופצנות מיותרת.
הבידוד האקוסטי טוב מאוד עד מהירויות של 100–110 קמ"ש, מעבר לכך חודר מעט רעש רוח, אבל פחות ממה שמצופה ממבנה קופסתי.
בקיצור – לא מכונת נהיגה, אלא ספינת נוחות חשמלית.
בטיחות
כמצופה מרכב משפחתי ייעודי, ה-MIFA 7 מצויד במערך בטיחות מלא:
-
בלימה אוטונומית
-
בקרת שיוט אדפטיבית
-
שמירה אקטיבית על נתיב
-
ניטור שטחים מתים
-
זיהוי תמרורים
-
התרעת עייפות נהג
-
11 כריות אוויר
באירופה ובסין הוא קיבל ציונים גבוהים במבחני ריסוק, והציוד מגיע כסטנדרט מלא, בלי "חבילות אופציונליות".
מחיר ותמורה
המחיר הרשמי בישראל עומד סביב 217–240 אלף ש"ח – כלומר, מעט מעל EUNIQ 6 וקרוב למחירים של קרוסאוברים חשמליים גדולים יותר כמו סקודה אניאק או BYD Tang.
מה שמבדיל אותו מהם הוא התצורה: אלו SUV עם שבעה מושבים אופציונליים, בעוד שה-MIFA 7 הוא מיניוואן ייעודי עם מרווח אמיתי, מושבי קפטן ותא מטען גדול גם בשבעה מושבים.
יתרונות
-
מרווח פנימי נדיר – 7 מושבים אמיתיים.
-
תא מטען ענק גם כשהשורה השלישית בשימוש.
-
טווח נסיעה נדיב (400–480 ק"מ).
-
טעינה מהירה בהספק גבוה (130 קילוואט).
-
אבזור מתקדם ובטיחות מלאה.
חסרונות
-
מותג פחות מוכר בשוק הישראלי – שמירת ערך בסימן שאלה.
-
ממדים גדולים – לא רכב נוח לכל חניה עירונית צפופה.
-
ביצועים בינוניים ביחס להספק.
-
בידוד רעשים משתפר אך לא מושלם במהירויות גבוהות.
-
חוויית נהיגה סולידית בלבד – לא למי שמחפש "כיף על ההגה".
סיכום
ה-Maxus MIFA 7 הוא מיניוואן חשמלי שעושה רושם של "הדבר האמיתי": הוא מציע מקום אמיתי לשבעה נוסעים, טווח נסיעה נדיב, טעינה מהירה ואבזור מודרני – וכל זה במחיר שעדיין נמוך בהרבה מהמתחרים האירופאים.
למשפחה ישראלית גדולה, שחיה בין נסיעות עירוניות לבין טיולי סוף שבוע, הוא מציע פתרון שלא היה כאן שנים: מיניוואן שימושי באמת, בלי להתפשר על חשמל, טכנולוגיה ובטיחות.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.