תיאור
הריינג' רובר ספורט נולד בשנת 2005 כדי לתת מענה ללקוחות שרצו את היוקרה והיכולות של הריינג' רובר הקלאסי, אבל בעטיפה צעירה ודינמית יותר. הדור השלישי, שהוצג ב־2022, מבוסס על אותה פלטפורמה חדשה של הריינג' רובר הגדול (MLA Flex), ומציע שילוב של טכנולוגיה מתקדמת, יחידות הנעה עוצמתיות ויכולות שטח שמעט מתחרים יודעים להציע. בישראל הוא נמכר בגרסאות פלאג-אין ובנזין, במחירים שממקמים אותו מול מתחרים כמו BMW X5, מרצדס GLE ואודי Q7.
עיצוב וממדים
הריינג' רובר ספורט החדש שומר על הקווים האייקוניים של המותג, אבל מקבל מראה אגרסיבי יותר: פנסי LED צרים, ידיות דלתות נשלפות, קו גג משתפל ומכסה מנוע שרירי. מדובר ברכב שמצליח לשדר נוכחות יוקרתית מצד אחד ואופי ספורטיבי מצד שני.
בממדים: אורך של 4.95 מטר, רוחב 2.05 מטר, גובה 1.82 מטר ובסיס גלגלים 3.00 מטר – נתונים שממקמים אותו בין הקרוסאוברים הגדולים, אבל מעט יותר קומפקטי מהריינג' רובר המלא. בפנים זה מתבטא במרחב נדיב לחמישה נוסעים, עם תא מטען של כ־650 ליטר.
יחידות הנעה וביצועים
בישראל משווקות בעיקר שתי גרסאות:
-
P460e פלאג-אין הייבריד – מנוע בנזין 3.0 ליטר טורבו, בשילוב מנוע חשמלי וסוללת 38 קוט"ש. ההספק המשולב 460 כ"ס, הטווח החשמלי הרשמי עד 90–100 ק"מ (WLTP), ותאוצה ל־100 קמ"ש ב־5.5 שניות. היתרון כאן הוא שימוש יומיומי כמעט חשמלי לגמרי, עם ביצועים של SUV יוקרתי.
-
P530 V8 בנזין – מנוע 4.4 ליטר טווין-טורבו (מקור BMW), עם 530 כ"ס ו־76.4 קג"מ. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 4.5 שניות בלבד. זה כבר רכב שמציע חוויית נהיגה כמעט ספורטיבית, למרות המשקל הגבוה.
בכל הגרסאות מוצעים מתלי אוויר מתקדמים, היגוי אחורי, והנעה כפולה קבועה עם חלוקת כוח משתנה.
תא נוסעים ואבזור
תא הנוסעים שואב השראה מהריינג' רובר הגדול, אך נוטה לעיצוב צעיר יותר. לוח מחוונים דיגיטלי 13.7 אינץ', מסך מולטימדיה מרכזי 13.1 אינץ' עם מערכת Pivi Pro, ותמיכה מלאה ב־Apple CarPlay ו־Android Auto.
המושבים הקדמיים נוחים מאוד וכוללים כיוונון חשמלי, חימום ואוורור בגרסאות הגבוהות. איכות החומרים גבוהה – עור משובח, דיפוני מתכת ועץ, ותאורת אווירה מתקדמת. מערכת שמע Meridian עם עד 29 רמקולים ושיכוך רעשים אקטיבי הופכים את תא הנוסעים למקום נעים במיוחד לנסיעות ארוכות.
בטיחות ויכולות שטח
הריינג' רובר ספורט מצויד בכל מערכות הבטיחות המתקדמות: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב, ניטור שטח מת, מצלמות היקפיות ותצוגת "מכסה מנוע שקוף" שמקלה על נסיעת שטח.
כיאה ללנד רובר, גם ה־Sport יודע לרדת לשטח: מערכת Terrain Response 2 עם מצבי נהיגה שונים, מתלי אוויר שמאפשרים מרווח גחון של עד 28 ס"מ ויכולת עבירות שעדיין שומרת אותו צעד אחד לפני מתחריו הגרמנים, שבדרך כלל מסתפקים בכביש.
חוויית נהיגה
על כביש מהיר הריינג' רובר ספורט מרגיש נינוח ושקט, עם בידוד רעשים מצוין. ההיגוי האחורי מקל מאוד על תמרון בעיר ובכבישים מפותלים. הגרסה ההיברידית מציעה שילוב מעניין בין שקט חשמלי בעיר לבין עוצמה בכביש פתוח. הגרסה עם ה־V8 כבר נותנת תחושה של רכב ביצועים – כבד, אבל עם כוח שלא נגמר.
החיסרון הוא המשקל: מעל 2.4 טון בגרסת הפלאג-אין וכמעט 2.6 טון בגרסת ה־V8 – נתון שמגביל את תחושת הספורטיביות למרות השם.
עלות ותמורה
בישראל המחירים נעים בין כ־950 אלף ₪ לגרסאות פלאג-אין ועד כ־1.4 מיליון ₪ לגרסאות ה־V8. זה הרבה כסף, אך בהשוואה ל־BMW X5 פלאג-אין או מרצדס GLE 580, הריינג' רובר ספורט מביא איתו יתרון של יכולות שטח אמיתיות ותדמית ייחודית. מצד שני, עלויות האחזקה גבוהות ושמירת הערך עדיין לא יציבה.
יתרונות
-
עיצוב יוקרתי ודינמי.
-
יחידות הנעה חזקות במיוחד, כולל פלאג-אין עם טווח חשמלי נדיב.
-
אבזור עשיר וחומרים איכותיים.
-
יכולות שטח אמיתיות שאין לרוב המתחרים.
-
בידוד רעשים ונוחות נסיעה גבוהה.
חסרונות
-
מחיר גבוה מאוד.
-
משקל כבד – פוגע בתחושת הספורטיביות.
-
שמירת ערך לא ודאית.
-
עלויות אחזקה ותיקונים גבוהות.
סיכום
הריינג' רובר ספורט מצליח להגדיר קטגוריה משל עצמו: SUV יוקרתי ודינמי שמספק חוויית נהיגה עוצמתית, אבזור פרימיום ויכולות שטח אמיתיות. הוא לא מושלם – יקר, כבד ותובעני בתחזוקה – אבל הוא מעניק שילוב שמעט מאוד רכבים בעולם יודעים להציע.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.