תיאור
לפני קצת יותר מעשור, הרעיון של רכב חשמלי משפחתי שנמכר בהמונים היה נשמע כמו חלום רחוק. ואז הגיעה טסלה, ומאז הכל השתנה. מודל 3, שהושקה לראשונה ב-2017, הפכה מהר מאוד לרכב החשמלי הנמכר בעולם, בעיקר בזכות השילוב בין טווח נסיעה מכובד, ביצועים לא רעים, חוויית נהיגה חדשנית ומחיר תחרותי יחסית לסגמנט. עכשיו היא כאן בגרסה מעודכנת, תחת השם "טסלה מודל 3 החדשה" (לעיתים נקראת גם Highland), ומביאה עמה שדרוגים עיצוביים, טכנולוגיים ונגיעות פרימיום שנועדו לשמור על היתרון בשוק שהולך ומתחמם.
עיצוב חיצוני – מראה יותר מהודק, פחות צעקני
השינוי הבולט ביותר בטסלה מודל 3 החדשה הוא דווקא בעיצוב. טסלה ביצעה מתיחת פנים שמעניקה למכונית מראה מלוטש יותר, עם קווים זורמים ופנסים חדשים שמשרים תחושת יוקרה עדינה. החזית קיבלה עיצוב מחודד וצר יותר, המזכיר במעט את דגמי טסלה היקרים יותר. יחד עם זאת, אין כאן מהפכה מבחינת השפה העיצובית – מי שמחפש שוני דרמטי לעומת המודל 3 הקודמת כנראה יתאכזב. מדובר באבולוציה עדינה שממשיכה את הקו המוכר של טסלה.
גם החלק האחורי עבר עידון קל, עם יחידות תאורה חדשות ושיפור קל באווירודינמיות שמסייעת להגדיל את טווח הנסיעה. לפי הנתונים, מקדם הגרר של הרכב ירד ל-0.219, נתון מרשים במיוחד לרכב בקטגוריה הזו.
תא נוסעים – אווירה מודרנית, חסרונות בשימושיות
הקבינה של מודל 3 החדשה עברה רענון משמעותי. עיקר תשומת הלב מופנית למסך המרכזי בגודל 15.4 אינץ', שממשיך להיות מרכז השליטה העיקרי כמעט על כל מערכות הרכב – ממיזוג האוויר, דרך הגדרות הנהיגה ועד השליטה במערכות המולטימדיה. העדכון החדש כולל ממשק משתמש משופר, תגובה מהירה יותר למסך, ותמיכה מורחבת בעברית.
אחד החידושים המרעננים הוא תוספת של מסך קטן לנוסעים מאחור, המאפשר שליטה על המיזוג והבידור האחורי – אלמנט שלא היה בדגם הקודם.
מבחינת איכות חומרים, מורגש שיפור קל, עם יותר ריפודים רכים ושימוש נרחב יותר בחומרים דמויי עור. עם זאת, עדיין יש תחושה של "מינימליזם יתר", שיכול להיתפס כחסרון למי שמחפש סביבת נהיגה חמימה או פרימיום קלאסי.
נקודת תורפה בולטת היא המחסור בכפתורים פיזיים – כמעט כל פעולה מחייבת גישה למסך המרכזי, כולל פתיחת תאי אחסון, הגדרות מראות וחלונות. לא לכולם זה נוח, במיוחד תוך כדי נהיגה.
מערכות הנעה וביצועים – חשמל בלי פשרות
הגרסה החדשה של מודל 3 משווקת בישראל בשתי תצורות עיקריות:
-
גרסת הבסיס: הנעה אחורית, טווח של עד כ-513 ק"מ (נתוני WLTP), תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בכ-6.1 שניות.
-
גרסת Long Range: הנעה כפולה, טווח מוצהר של עד כ-629 ק"מ, ותאוצה מ-0 ל-100 תוך 4.4 שניות בלבד.
הביצועים נשארים מרשימים גם בגרסת הכניסה, כאשר גרסת ה-Long Range מציעה חווית נהיגה שמתקרבת לרכב ספורט חשמלי, עם האצה חזקה במיוחד והתנהגות כביש בטוחה ומדויקת.
כמו תמיד, טסלה מציעה את מערכת ה-Autopilot כחלק מהסטנדרט, עם אפשרות לשדרוג לנהיגה חצי אוטונומית מתקדמת בתשלום נוסף. חשוב לציין כי למרות ההבטחות של החברה, המערכת עדיין דורשת השגחה פעילה ואינה מחליפה נהג אנושי במלואה.
טווח וסוללה – יתרון משמעותי, אבל תלוי בתנאים
אחד היתרונות הגדולים של מודל 3 נותר הטווח החשמלי. מדובר באחת המשפחתיות החשמליות עם טווח נסיעה מהגבוהים בשוק. יחד עם זאת, צריך לזכור שנתוני ה-WLTP הם תיאורטיים – בתנאים ישראליים (מזג אוויר חם, מיזוג אוויר חזק, מהירויות גבוהות) הטווח בפועל יהיה נמוך יותר, במיוחד בנסיעות בינעירוניות.
עמדות טעינה מהירות של טסלה (סופרצ'רג'ר) פרוסות בישראל אך עדיין מוגבלות במספרן, כך שבעלי הרכב מחוץ לאזור המרכז יידרשו להסתמך על עמדות ציבוריות אחרות או טעינה ביתית.
מחיר, שוק ישראלי ותחרות
מחירי מודל 3 בישראל מתחילים באזור ה-165,000 ש"ח לגרסת הבסיס, ויכולים לטפס משמעותית בגרסאות המתקדמות או עם תוספת חבילת הנהיגה האוטונומית.
התחרות בשוק החשמלי בישראל התגברה מאוד, עם כניסת מותגים כמו BYD, יונדאי איוניק 6, פולקסווגן ID.3 ואחרים שמציעים טווחים דומים ולעיתים גם איכות גימור גבוהה יותר. ועדיין, טסלה נהנית ממותג חזק, ממשק מתקדם מאוד וחווית "אקוסיסטם" ייחודית שאין לרוב המתחרות.
לסיכום – משתדרגת, אבל לא מושלמת
טסלה מודל 3 החדשה ממשיכה להוביל את שוק הרכב החשמלי המשפחתי עם יתרונות ברורים של טווח נסיעה, ביצועים וטכנולוגיה. העיצוב עודכן, תא הנוסעים קיבל נגיעות פרימיום, והממשק הטכנולוגי נשאר המתקדם בקטגוריה. יחד עם זאת, המחסור בכפתורים פיזיים, איכות החומרים שאינה תמיד תואמת את המחיר, ותחרות הולכת וגוברת, מבהירים שמי שמחפש רכישה מושכלת חייב לבדוק גם את האלטרנטיבות.
בשורה התחתונה: מודל 3 החדשה משאירה את טסלה בפסגה, אבל הקרב על שוק החשמליות כבר לא מובן מאליו.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.