תיאור
הפרואייס הוצג לראשונה בשנת 2013, ובעצם נולד מתוך שיתוף פעולה בין טויוטה לבין פיז’ו-סיטרואן. מדובר בוואן מסחרי־משפחתי בגודל בינוני עד גדול, שמיועד גם להובלת סחורה וגם להסעת נוסעים. בישראל הוא מוכר בעיקר בגרסת הנוסעים Verso, שמשמשת כרכב משפחתי ענק עם שבעה עד תשעה מושבים, וגם בגרסאות מסחר שמגיעות לבעלי עסקים. כמו הפרואייס סיטי, גם כאן הבסיס טמון בפלטפורמה של קבוצת סטלנטיס, אבל טויוטה מעניקה לו חותמת יפנית עם שירות ומוניטין אמינות שמוסיפים שקט נפשי.
עיצוב ומבנה
הפרואייס לא מנסה להיות רכב יפהפה או מרגש – הוא נועד להיות גדול, מרובע ושימושי. החזית מזוהה כטויוטה, עם גריל ופנסים בעיצוב עדכני, אבל שאר הגוף הוא וואן קלאסי: דלתות הזזה גדולות, חלונות ענקיים ותא מטען עצום. בפנים יש הרבה מקום – תלוי בתצורה, אפשר לקבל אותו עם חמישה, שבעה, שמונה ואפילו תשעה מושבים. המושבים ניתנים להזזה וקיפול, מה שמאפשר גמישות עצומה בין צורך משפחתי לצורך מסחרי.
יחידת הנעה וביצועים
בישראל הדגם נמכר בעיקר עם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.0 ליטר, בהספקים שנעים סביב 120 עד 180 כ"ס, בשילוב תיבת הילוכים אוטומטית. המנוע חזק דיו כדי להתמודד עם משקל כבד של נוסעים וציוד, וגם חסכוני יחסית לשימוש יומיומי – סביב 12–14 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. בשנים האחרונות הוצגה גם גרסה חשמלית מלאה (Proace Electric) עם מנוע בהספק של 136 כ"ס וסוללה של 50 או 75 קוט"ש, המספקת טווח שנע בין כ־250 ל־330 ק"מ – גרסה שעשויה להגיע גם לישראל בעתיד.
נוחות ובטיחות
למרות הגודל, הפרואייס מצליח להציע נסיעה די נוחה. כמובן, זה לא מיניוואן כמו שברולט טראוורס או קרוסאובר מפנק – מדובר בוואן עם שורשים מסחריים – אבל המתלים מכוילים טוב והתחושה היא של רכב מאוזן. הבידוד סביר, ובמהירויות גבוהות שומעים קצת רעשי רוח ודרך, אבל לא בצורה מטרידה. בתחום הבטיחות טויוטה מציידת את הדגם במערכות מתקדמות: בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ומערך כריות אוויר מלא.
שימושיות וחוויית נהיגה
זהו כלי רכב ענק – עם נפח מטען אדיר שמגיע במקרים מסוימים ליותר מ־4,000 ליטר. דלתות ההזזה הופכות אותו נוח במיוחד למשפחות גדולות עם ילדים, ואפשר להעמיס בו עגלות, ציוד טיולים או ציוד עסקי בלי בעיה. נהיגה בעיר דורשת הסתגלות, כי זה רכב רחב וגבוה, אבל בזכות תנוחת הנהיגה הגבוהה ומערכות עזר כמו מצלמת רוורס וחיישנים – התפעול פשוט יחסית.
אבזור ורמות גימור
גרסאות הבסיס מיועדות בעיקר לעסקים – עם מושבים פשוטים וריפודי בד עמידים – אבל בגרסאות המפוארות יותר אפשר למצוא מושבי עור, דלתות הזזה חשמליות, בקרת אקלים מפוצלת ומערכת מולטימדיה עדכנית. כאן גם טויוטה שמה דגש על בידול מול גרסאות הזהות של פיז’ו וסיטרואן, כדי לשדר ללקוח חווית "טויוטה" ולא רק רכב שותפות.
מחיר ושוק מקומי
בישראל, הפרואייס Verso מתומחר סביב 240–300 אלף שקלים, תלוי ברמת הגימור ובתצורת המושבים. זה מציב אותו מול רכבים כמו פולקסווגן קראבל, מרצדס V-Class ואפילו מול מיניוואנים גדולים כמו קיה קרניבל. היתרון הגדול של הפרואייס הוא השילוב בין אמינות טויוטה לבין שימושיות מסחרית במחיר נגיש יותר מהמתחרים היוקרתיים.
יתרונות וחסרונות
הפרואייס הוא בחירה מצוינת למשפחות גדולות או עסקים שזקוקים לוואן אמין ורב תכליתי. הוא ענק, נוח יחסית, מאובזר בצורה סבירה ומגיע עם מערכות בטיחות מתקדמות. מצד שני, הוא לא מציע תחושת יוקרה אמיתית, ובסוף מדובר ברכב מסחרי בתחפושת משפחתית – עם כל מה שמשתמע מזה מבחינת רעשים ותחושת נהיגה פחות מלוטשת.
סיכום
הטויוטה פרואייס מצליח לשלב בין העולם המסחרי לבין עולם הנוסעים, ומספק פתרון נהדר למשפחות גדולות או לעסקים שמחפשים וואן מודרני עם אמינות מוכחת. הוא אולי לא הכי נוצץ או מהיר, אבל הוא עושה את העבודה כמו שצריך – בדיוק כמו שמצופה מטויוטה.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.