תיאור
מותג זיקר (Zeekr) הושק ב־2021 על ידי קבוצת ג’ילי הסינית, והיא אינה עוד יצרנית רכב אלמונית. מדובר באחד הקונצרנים הגדולים בסין, שבבעלותו גם וולוו, לוטוס, סמארט ואחוזים במרצדס. זיקר נולד כרעיון פשוט: לייצר רכבי פרימיום חשמליים שמסוגלים להתחרות ראש בראש בטסלה ובמותגים אירופאים, במחירים נגישים יותר.
לישראל הגיע המותג בתחילת 2024, עם שני דגמים: הקרוסאובר הקומפקטי Zeekr X וה־Zeekr 001 – סדאן/שוטינג־ברייק חשמלית שמכוונת גבוה. היא נחשבת לדגם הדגל של זיקר, ומציגה את מלוא היכולות של הפלטפורמה המודולרית SEA של ג’ילי.
עיצוב חיצוני – Shooting Brake מודרני
ה־001 שייך לקטגוריה שלא רואים הרבה בישראל: shooting brake – שילוב בין סטיישן לסדאן ספורטיבית. התוצאה היא רכב נמוך יחסית, עם קו גג משתפל ואחוריים שריריים שמעניקים לו נוכחות שונה לגמרי מהסדאנים החשמליות הרגילות.
האורך עומד על כ־5 מטר, בסיס הגלגלים נדיב (3.0 מטר), והרוחב מורגש גם בחניה. החזית מציגה יחידות תאורה דקות, עיצוב אווירודינמי וגריל סגור שמזכיר רכבי פרימיום אירופאים. המראה הכללי מרשים ומיוחד, אבל לא לכולם – יש מי שיחשוב שמדובר בעיצוב “כבד” מדי.
תא נוסעים – פרימיום סיני זה כבר לא מה שהיה
בתוך הרכב מגלים שזיקר עשתה שיעורי בית. סביבת הנהג עוטפת, איכות החומרים גבוהה, ויש תחושה שהמכונית הזו מתוכננת ללקוחות אירופאים. מושבים קדמיים רחבים, עם חימום ואוורור, דיפונים איכותיים ותאורת אווירה מקיפה.
במרכז הדשבורד ניצב מסך מגע בגודל 15.4 אינץ’, לצד לוח מחוונים דיגיטלי לנהג ומסך נוסף לנוסע הקדמי. הממשק מתקדם, אבל כמו בהרבה חשמליות סיניות – רוב הפונקציות נמצאות בתוך המסך, מה שעלול להכביד בתפעול יומיומי. מרווח הפנים נדיב מאוד: גם מאחור שני מבוגרים גבוהים ישבו בנוחות, ותא המטען מציע 539 ליטר שימושיים.
יחידות הנעה וביצועים
בישראל משווק ה־001 בשלוש גרסאות:
-
Long Range (RWD) – מנוע אחורי יחיד בהספק 272 כ"ס. טווח רשמי: עד 620 ק"מ (WLTP). 0–100 קמ"ש ב־7.2 שניות.
-
Performance (AWD) – שני מנועים, הספק משולב 544 כ"ס. טווח רשמי: כ־590 ק"מ. תאוצה ל־100 קמ"ש ב־3.8 שניות בלבד.
-
Cripton (AWD) – דומה ל־Performance בהנעה ובכוח, אך עם אבזור יוקרתי ותוספות טכנולוגיות, כולל חבילת בטיחות מתקדמת יותר.
בכולן מותקנת סוללת ליתיום ענקית בקיבולת כ־100 קוט"ש. טעינה מהירה (עד 200kW) מאפשרת מילוי מ־10% ל־80% בתוך כ־28 דקות. טעינה ביתית מלאה תיקח מעל חמש שעות בעמדת 22kW תלת־פאזית.
הביצועים בפועל תלויים כמובן בגרסה: גרסת הבסיס כבר מציעה תאוצה מכובדת לטיולי משפחה, ואילו גרסת Performance הופכת את ה־001 לאחת החשמליות החזקות בישראל – מתחרה ישירה בטסלה מודל S או בגרסאות חזקות של פורשה טייקאן, אבל במחיר זול בהרבה.
נוחות והתנהגות
עם בסיס גלגלים של 3 מטרים ומתלים מכוילים לרכות, ה־001 מספקת נוחות נסיעה גבוהה מאוד בכבישים בין־עירוניים. בעיר היא מצליחה לסנן היטב מהמורות, אך המשקל העצום (כ־2.3 טון) מורגש בכל האצה או בלימה.
בכבישים מפותלים, גרסת ה־RWD פחות מרשימה – היא נוטה לתת תחושה כבדה, עם היגוי לא חד במיוחד. לעומת זאת, גרסת ה־AWD מצליחה לאזן את הכוח ולהעניק תחושת ביטחון, גם אם היא עדיין לא ברמה הדינמית של מותגי יוקרה גרמניים.
בטיחות
כל הגרסאות מצוידות במערך מלא של מערכות בטיחות מתקדמות: בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו־גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה מאחור וזיהוי תמרורים. בגרסאות המאובזרות יותר יש גם מערכת נהיגה חצי־אוטונומית, עם יכולת שמירה על נתיב והאצה/בלימה אוטומטית בתנועה עירונית.
ה־001 עדיין לא נבחן באופן עצמאי במבחני Euro NCAP, אבל בהתחשב בפלטפורמה המשותפת עם וולוו, אפשר להניח שיצליח להשיג ציונים גבוהים.
אבזור ותוספות
גם בגרסת הבסיס האבזור נדיב: דלת תא מטען חשמלית, גג פנורמי, מצלמות 360, מערכת שמע איכותית, חימום מושבים, טעינה אלחוטית ואפשרות לטעינת ציוד חיצוני (V2L). בגרסאות הבכירות מתווספים מושבי מסאז’, מערכת שמע ברמה גבוהה יותר, מסך לנוסע הקדמי ופריטי גימור יוקרתיים.
אחריות ותנאי רכישה
בישראל הרכב משווק עם 5 שנות אחריות לרכב או 150 אלף ק"מ, ו־8 שנות אחריות לסוללה (עד 200 אלף ק"מ). זה תואם את המקובל בקטגוריה, ומעניק שקט נפשי לקונים.
המחירים המעודכנים ל־2025:
-
Long Range RWD – 269,990 ₪.
-
Performance AWD – 294,990 ₪.
-
Cripton AWD – 329,990 ₪.
מבט שוק ותחרות
ה־001 משחק בליגה של רכבי חשמל פרימיום, ופה התחרות לא פשוטה:
-
טסלה מודל S – מציעה מוניטין בינלאומי, תוכנה מתקדמת ואוטופיילוט, אבל עולה משמעותית יותר.
-
פורשה טייקאן – חוויית נהיגה שאין ל־001 מענה אליה, אך מחיר פי שניים.
-
ב.מ.וו i5 / iX – עיצוב גרמני מוקפד ומערכות עדכניות, במחירים של 450–500 אלף ₪.
-
BYD Han – חלופה סינית חשמלית זולה יותר (כ־240 אלף ₪), אך פחות מרשימה בטווח ובביצועים.
בהקשר הזה, זיקר 001 מציב הצעה שקשה להתעלם ממנה: רכב עם טווח עצום, ביצועים חזקים ועיצוב מיוחד, במחיר שקרוב יותר למשפחתיות־פרימיום מאשר לספינת דגל גרמנית.
יתרונות
-
טווח נסיעה מרשים (עד 620 ק"מ).
-
ביצועים ברמה של מכוניות יוקרה, במיוחד בגרסת Performance.
-
אבזור עשיר מאוד כבר בגרסת הבסיס.
-
עיצוב ייחודי שמבדל אותו מכל מה שנמצא על הכביש.
-
אחריות נדיבה ויבואן גדול (יוניון).
חסרונות
-
משקל כבד שמשפיע על תחושת הנהיגה.
-
היגוי לא חד, פחות מהנה בכביש מפותל.
-
ממשק מסך מורכב, פחות אינטואיטיבי.
-
מחיר גבוה – למרות שהוא זול יחסית למתחרים הישירים, עדיין לא "עממי".
סיכום
Zeekr 001 הוא ההוכחה שחשמלית סינית כבר לא חייבת להיות "תחליף זול". הוא מציע טווח עצום, כוח מתפרץ, עיצוב לא שגרתי ואבזור מפנק – וכל זה במחיר שנמצא באמצע בין BYD אטו 3 לטסלה מודל S.
הוא לא חף מחסרונות – המשקל מורגש, ההיגוי פחות חד, והמסכים דורשים הסתגלות – אבל ביחס למחיר, מדובר בחבילה חזקה מאוד שמספקת אלטרנטיבה אמיתית לגרמניות.




חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.