תיאור
כשמדברים על מכוניות ספורט יפניות, רוב האנשים ייזכרו מיד בסיוויק טייפ R. הדגם הזה הוצג לראשונה בשנת 1997, כשהונדה החליטה לקחת את הסיוויק המשפחתית הפופולרית ולתת לה טיפול קיצוני: מנוע VTEC צורח, משקל נמוך, תיבת הילוכים ידנית קצרה ושלדה מוקשחת. מאז ועד היום, כל דור של הטייפ R היה שונה – אך שמר על אותה מהות: מכונית שאפשר לקחת לעבודה ביום חול, ובסוף השבוע להיכנס איתה למסלול ולגרום לנהג לחייך חיוך ענק.
הטייפ R הייתה במשך שנים סמל תרבות: היא הייתה מכונית “הנהג הצעיר” ביפן ובאירופה, נכנסה לגיימינג עם גרסאות אייקוניות ב־Gran Turismo ו־Need for Speed, ובכל דור היא הציבה רף חדש להוט האצ’ים. הדור הנוכחי, שהושק ב־2022 ומבוסס על סיוויק האצ’בק מהדור ה־11, מבקש להמשיך את המורשת – אך עם גישה מעט בוגרת ומעודנת יותר.
עיצוב חיצוני
אם הדור הקודם של הטייפ R היה מלא כנפיים, פתחי אוורור עצומים ועיצוב שנראה כמעט כמו מכונית מירוץ חוקית לכביש, הדור החדש הרבה יותר מאופק. זה לא אומר שהיא נראית רגילה – יש לה כנף אחורית גדולה, דיפיוזר מאסיבי ושלושה פתחי פליטה במרכז. אבל הכול מרגיש מדוד יותר, אלגנטי יותר. הפנסים צרים, הגריל הקדמי מודגש, והפרופורציות רחבות ונמוכות. מי שמכיר הוט האצ’ים יזהה אותה מיד, אבל מי שלא – יראה מכונית ספורטיבית שנראית קצת פחות “צועקת”. זה שינוי נכון, כי הוא מאפשר לה להיות גם חלק מהכביש הציבורי, לא רק מופע בכבישי המסלול.
ממדים ומרווח
הסיוויק טייפ R מבוססת על גרסת האצ’בק, ולכן היא מכונית שימושית להפתיע. האורך שלה 4.6 מטרים, הרוחב קרוב ל־1.9 מטרים ובסיס הגלגלים ארוך יחסית – נתונים שמאפשרים מרווח טוב גם למי שיושב מאחור. תא המטען נותר גדול מספיק למשפחה קטנה, והמושבים האחוריים שימושיים לנסיעות יומיומיות. המשקל העצמי עומד על כ־1,430 ק"ג – לא קלילה כמו ההוט האצ’ים של פעם, אבל עדיין נתון סביר מאוד ביחס לביצועים ולחבילת הבטיחות.
יחידת הנעה וביצועים
הלב של הטייפ R תמיד היה המנוע, והדור הנוכחי לא מאכזב. מדובר במנוע 2.0 ליטר טורבו ארבעה צילינדרים, שמפיק 329 כ”ס ו־42.8 קג”מ מומנט. הכוח עובר לגלגלים הקדמיים בלבד – בניגוד למתחרות רבות שעברו להנעה כפולה – דרך תיבת שישה הילוכים ידנית עם מהלך קצר ומדויק. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 5.4 שניות, והמהירות המרבית היא 275 קמ"ש.
אבל יותר מהנתונים היבשים, מדובר בתחושה. המנוע הזה חי בסל"ד גבוה, נושם עמוק ונותן לנהג תחושה שליטה אמיתית. המצמד כבד, ההילוכים “נכנסים” באגרסיביות משביעת רצון, וכל משיכת הילוך מרגישה כמו חיבור ישיר לגלגלים. זהו רכב שבאמת שם את הנהג במרכז – לא רק עוד מספר במפרט טכני.
חוויית נהיגה
כאן הונדה עושה את מה שהיא יודעת הכי טוב. השלדה חדה, ההגה מתקשר ומדויק, והמתלים מכוילים כך שהרכב ירגיש בטוח גם בכניסה אגרסיבית לפניות. הדיפרנציאל המוגבל החלקה עובד מצוין ומעביר את הכוח לקרקע בצורה כמעט נקייה לגמרי. נכון, יש פה ושם משיכות בהגה כשמאיצים חזק – זה טבעם של רכבים קדמיים – אבל התחושה הכללית היא של שליטה מוחלטת.
מצבי הנהיגה מאפשרים לשנות את תגובת המנוע, ההגה והמתלים, כך שאפשר לנסוע בנינוחות ביום־יום, ולעבור למצב R+ במסלול ולקבל את מלוא האגרסיביות. בידוד הרעשים לא גבוה במיוחד, והמושב האחורי קצת קשיח – אבל מי שקונה טייפ R לא עושה זאת בשביל שקט ונוחות, אלא בשביל התחושה שהרכב “חי” בידיים שלו.
תא נוסעים ואבזור
הפנים משלב בין שימושיות משפחתית לייעוד ספורטיבי. שני מושבי ספורט אדומים מלפנים מחבקים את הנהג והנוסע, ההגה עבה ומצופה עור איכותי, וידית ההילוכים מאלומיניום מבריקה ומספקת תחושה מכאנית אמיתית. לוח המחוונים הדיגיטלי משנה תצוגה לפי מצב הנהיגה, עם דגש על מד סל"ד גדול במרכז. מערכת המולטימדיה תומכת באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, ומספקת גם טלמטריה של מסלול – מדדי תאוצה, זמני הקפות ועוד.
האיכות הכללית טובה מאוד. לא מדובר ביוקרה גרמנית, אבל הכול מרגיש איכותי, מחושב ועמיד. בסך הכול, זהו תא נהג שמעוצב עבור מי שבאמת אוהב נהיגה.
בטיחות
הונדה ציידה את הטייפ R במערך ה־Honda Sensing, הכולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת וזיהוי תמרורים. למרות שמדובר ברכב ספורטיבי קיצוני, הוא עדיין צריך לעמוד בתקנות בטיחות מודרניות – והוא עושה זאת היטב.
מתחרים בשוק
הונדה סיוויק טייפ R מתחרה ישירות מול כמה מההוט האצ’ים החמות ביותר:
-
טויוטה GR קורולה – עם מנוע שלושה צילינדרים טורבו, הנעה כפולה ותיבה ידנית. היא אולי פחות מעודנת מהטייפ R, אבל מספקת תחושת "ראלי" ייחודית.
-
פולקסווגן גולף R – מציעה הנעה כפולה, עיצוב מתוחכם יותר ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים. היא שימושית יותר ביומיום, אבל פחות מרגשת לנהג טהור.
-
Hyundai i30N – זולה יותר, עם 280 כ”ס ותיבה ידנית או אוטומטית. היא פחות חזקה, אבל מציעה חבילה מאוזנת ומשתלמת.
-
Cupra Leon VZ – נותנת חוויית פרימיום־ספורטיבית במחיר אטרקטיבי, עם פחות “רוח קרב” אבל הרבה טכנולוגיה.
במבט על השוק הישראלי, הטייפ R נחשבת אקזוטית יחסית – מספרי היבוא מוגבלים, והמחיר גבוה. אבל היא פונה ללקוחות מאוד מסוימים: חובבי נהיגה אמיתיים שמוכנים לשלם בשביל החוויה.
סיכום
הונדה סיוויק טייפ R החדשה היא אולי אחת המכוניות האחרונות שמזכירות לנו למה התאהבנו בהוט האצ’ים מלכתחילה. היא מהירה, מדויקת ומרגשת, אבל גם שימושית ופרקטית. היא לא מושלמת – הנעה כפולה הייתה משפרת את אחיזת הכביש, והמחיר גבוה ביחס לסיוויק “עממית”. ועדיין, מי שמבין על מה מדובר יודע שאין לה תחליף אמיתי: היא מכונית שמדברת ישירות ללב של חובב נהיגה, בלי פילטרים ובלי תירוצים.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.