תיאור
דאצ'יה, מותג רכב רומני בבעלות רנו, הפך בעשור האחרון לשם נרדף לרכבים פרקטיים במחיר נגיש. הסנדרו הוצג לראשונה ב־2008 כמכונית סופר־מיני זולה, וכמה שנים אחר כך הצטרפה גרסת הסטפווי – עם עיצוב קרוסאוברי קשוח יותר ותוספת גובה. מאז, הסטפווי הפכה לגרסה הפופולרית ביותר במשפחת סנדרו, עד כדי כך שבחלק מהשווקים היא נמכרת כמעט בלעדית, במקום הגרסה ה"רגילה".
הדור הנוכחי, שהוצג ב־2020 ומגיע גם לישראל, מבוסס על פלטפורמה מודרנית יותר של רנו (CMF-B) – אותה אחת שמשרתת את הקליאו, הקפצ'ור ודגמים נוספים. זהו שדרוג משמעותי שמבדיל את הסנדרו החדשה מקודמותיה הפשוטות והמיושנות יותר.
עיצוב חיצוני
הסנדרו סטפווי כבר לא נראית "דאצ'יה של פעם". היא מציגה חזות בוגרת ומודרנית בהרבה, עם יחידות תאורה חדות בעיצוב C, גריל מודרני עם סמל דאצ'יה החדש, וקווי מרכב נקיים אך לא זולים למראה.
גרסת הסטפווי מבדילה את עצמה מהסנדרו הרגילה (שאינה מיובאת לישראל) בעזרת קשתות פלסטיק שחורות, מגיני מרכב, פסי גגון ושפת עיצוב קרוסאוברית. יש גם מרווח גחון גבוה יחסית – כ־174 מ"מ – שמעניק לה הופעה קשוחה יותר ואפשרות לעבור שבילים קלים.
תא נוסעים ואבזור
העיצוב הפנימי פשוט, אך הפעם פחות "עממי" מבעבר. יש מסך מולטימדיה מרכזי "8 עם תמיכה מלאה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי (בחיבור חוטי או אלחוטי, תלוי בגרסה), לוח מחוונים מודרני עם מסך דיגיטלי קטן במרכזו, וחומרים איכותיים יותר מבעבר – גם אם לא מדובר בפרימיום.
מרווח הפנים טוב מאוד ביחס לסופר־מיני, בזכות בסיס גלגלים נדיב (2.60 מ') ותכנון יעיל. מאחור יכולים לשבת שני מבוגרים בנוחות סבירה, ותא המטען מציע 328 ליטר – לא עצום, אך מספק למשפחה קטנה.
בגרסה הישראלית מקבלים ריפודי בד עמידים, בקרת אקלים ידנית, מצלמת רוורס, חיישני חניה אחוריים, כניסה והנעה ללא מפתח, וחבילת בטיחות מלאה כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב וזיהוי תמרורים.
מנוע וביצועים
בישראל מוצעת גרסה אחת בלבד: מנוע טורבו־בנזין 1.0 ליטר תלת־צילינדר עם 110 כ"ס ו־20.4 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים רציפה (CVT).
הביצועים אינם מרגשים – תאוצה ל־100 קמ"ש אורכת כ־11.7 שניות – אך הם מספיקים לשימוש יומיומי בעיר ובכביש המהיר. התיבה הרציפה מדמה העברות הילוכים וכך מקטינה את תחושת ה"צרחות" האופיינית ל־CVT.
צריכת הדלק הרשמית עומדת על 16.4 ק"מ לליטר, ובמציאות אפשר לצפות ל־13–14 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת – נתון טוב לרכב מסוגו.
נוחות והתנהגות
הסטפווי מצטיינת בנוחות. המתלים מכוילים רך, סופגים בורות ושיבושים עירוניים היטב, והתחושה הכללית היא של רכב נעים לנסיעה. בידוד הרעשים עדיין לא ברמה של רכבים יקרים יותר – במיוחד תחת עומס מנוע – אבל ביחס למחיר זו רמה מתקבלת.
בהתנהגות הכביש, ההגה קל אך פחות חד, המתלים מתרככים בפניות מהירות, וזה לא רכב שמיועד לנהיגה ספורטיבית. מנגד, הוא בטוח, צפוי, ומעניק תחושת יציבות מספקת לנהג הממוצע.
בטיחות
בדור הקודם, דאצ'יה קיבלה לא פעם ציונים חלשים במבחני ריסוק. הפעם המצב השתפר: הסנדרו החדשה נבחנה ב־Euro NCAP וקיבלה 4 כוכבים (בגרסאות עם חבילת בטיחות מלאה).
האבזור כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, התרעת עייפות, זיהוי תמרורים, חיישני לחץ אוויר, ומספר כריות אוויר. ביחס למחיר – החבילה מכובדת מאוד, אך חשוב לציין שהיא לא מגיעה לרמות הגבוהות ביותר של מערכות סיוע מתקדמות שקיימות ברכבים יקרים יותר.
גרסאות ומחירים בישראל
כאמור, בישראל מוצעת גרסה אחת בלבד:
-
דאצ'יה סנדרו סטפווי 1.0 טורבו אוטומטית Expression – מחיר רשמי: 121,990 ₪.
אין כאן מבחר גדול של רמות גימור או מנועים, בניגוד לשווקים אחרים, אך היבואן מתמקד בהצעת "חבילה משתלמת" אחת, עם אבזור עשיר יחסית ומחיר תחרותי.
יתרונות
-
מחיר אטרקטיבי ביחס לקרוסאוברים אחרים בקטגוריה.
-
עיצוב מודרני ואטרקטיבי.
-
תא נוסעים מרווח יחסית לסופר־מיני.
-
צריכת דלק טובה.
-
חבילת בטיחות עדכנית.
חסרונות
-
ביצועים בינוניים בלבד.
-
בידוד רעשים לא מושלם.
-
היעדר אפשרות לבחירת גרסאות נוספות (מנועים/רמות גימור).
-
שימור ערך חלש יותר ממותגים מבוססים כמו טויוטה או קיה.
השוואה לשוק
מול מתחרות כמו טויוטה יאריס קרוס (היברידית), קיה סטוניק או סיטרואן C3 איירקרוס, הסנדרו סטפווי זולה משמעותית – לעיתים בעשרות אלפי שקלים. עם זאת, היא לא מציעה הנעה היברידית או רמת גימור מתקדמת כמו במתחרות.
בפועל, היא פונה ללקוחות שמעדיפים לשלם פחות, ומוכנים להתפשר על יוקרה או ביצועים – אך לא על מראה מודרני ובטיחות סבירה.
סיכום
דאצ'יה סנדרו סטפווי החדשה היא הצעה חכמה למי שרוצה קרוסאובר קטן במחיר סופר־נגיש. היא לא מבריקה בכל פרמטר – אך היא מספיק טובה בכל התחומים החשובים: עיצוב, נוחות, בטיחות ושימושיות.
במחיר של כ־122 אלף ₪, היא מהווה אופציה מצוינת למי שרוצה להיכנס לעולם הקרוסאוברים מבלי לשבור קופת חיסכון – בתנאי שמקבלים את מגבלות המותג.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.