תיאור
אלפא רומיאו היא שם שמסוגל להעלות חיוך אצל כל חובב רכב – מותג עם היסטוריה של כמעט 115 שנה, שהביא לעולם כמה מהמכוניות היפות והמהנות ביותר לנהיגה. בשנים האחרונות, תחת קבוצת סטלנטיס, המותג עבר שינוי כיוון משמעותי, ובשנת 2024 הציג את הדגם הקומפקטי החדש – ג’וניור (שבהשקה כונה “מילאנו” אך שינה שם מסיבות רגולטוריות). מדובר בקרוסאובר קטן, ראשון מסוגו בהיצע המותג, והוא גם החשמלי הראשון בתולדות אלפא רומיאו.
הג’וניור נועד להרחיב את קהל הלקוחות של אלפא אל מחוץ לחוג ה”אלפיסטי” המושבעים, ולהביא את השפה העיצובית והאופי של המותג לפלח צומח – קרוסאוברים חשמליים קומפקטיים. בישראל, הקטגוריה הזו כוללת מתחרים כמו קיה נירו EV, MG4 XPOWER, BYD אטו 3, וגם הצעות פרימיום יותר כמו וולוו EX30 ו־DS3 E-Tense. השאלה היא – האם הג’וניור יצליח לשלב בין אופי אלפאי לבין הדרישות של קהל החשמליות העירוני?
עיצוב חיצוני – איטלקי, קומפקטי, ועם קריצה לעבר
מבחוץ, הג’וניור שומר על שפה עיצובית ייחודית: יחידות תאורה קדמיות בחתימת “3+3” המזוהה עם דגמי המותג, גריל קדמי בצורת ה”סקודטו” המשולש, וקווים נקיים אך עם נפחיות בולטת בכנפיים. פרופיל הצד מציג ידיות אחוריות נסתרות במסגרת החלון, קו גג משתפל בסגנון קופה, וחישוקי 18–20 אינץ’ בעיצובים ייחודיים. מאחור, פס תאורה רוחבי מודגש, ספוילר קטן, ופרטים שמזכירים מעט את הג’וליה והסטלויו.
העיצוב הזה לא מנסה להיראות “עתידני” או “חייזרי” כמו בחלק מהמתחרים הסינים, אלא להישאר נאמן לקלאסיקה האיטלקית עם טוויסט מודרני. יש מי שיאהב את האלגנטיות הזו, ויש מי שיחשוב שהרכב מעט סולידי ביחס למחירו.
תא נוסעים – שילוב בין פרימיום לטכנולוגי
בתוך הקבינה, הג’וניור מציע חומרים איכותיים מהמקובל בקטגוריה: דיפוני עור או אלקנטרה, הדגשים בצבע המרכב, ותפירה קונטרסטית. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי 10.25 אינץ’, ומרכז הדשבורד נשלט על ידי מסך מולטימדיה בגודל זהה עם מערכת Uconnect 5 – קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תמיכה בעברית, וממשק מהיר יחסית.
הנדסת האנוש טובה, עם כפתורים פיזיים לשליטה במערכות חיוניות, מושבים ספורטיביים עם תמיכה צידית מרשימה, ותנוחת נהיגה נמוכה יחסית לקרוסאובר – אלפא לא ויתרה על ה”פוזיציה” הנהגית. המרווח מלפנים מצוין, מאחור קצת פחות – שני מבוגרים יסתדרו, שלושה כבר ירגישו צפוף. תא המטען מציע בין 336 ל־400 ליטר, תלוי בגרסה.
יחידות הנעה וביצועים – בין חשמלי להיברידי
הג’וניור מגיע בכמה תצורות, אך לא כולן בהכרח יגיעו לישראל. הגרסאות הרלוונטיות צפויות להיות:
-
Elettrica 156 – מנוע חשמלי קדמי בהספק 156 כ”ס, סוללת 54 קוט”ש, טווח WLTP של כ־410 ק”מ, תאוצה 0–100 ב־9 שניות.
-
Elettrica Veloce 280 – מנוע חשמלי חזק יותר בהספק 280 כ”ס, הנעה כפולה, טווח כ־347 ק”מ, תאוצה 0–100 ב־5.9 שניות – גרסת הביצועים.
-
היבריד 1.2 טורבו – מנוע בנזין תלת־צילינדר עם טכנולוגיית 48V, 136–145 כ”ס, גיר רובוטי 6 הילוכים, וצריכת דלק משולבת של כ־18 ק”מ לליטר.
מבחינת ביצועים, גרסת ה־Veloce מציבה את הג’וניור מול רכבים כמו יונדאי קונה N Line או אפילו גרסאות בסיסיות של פולקסווגן ID.4, אך עם אופי ספורטיבי מובהק. הגרסה ההיברידית מיועדת למי שמחפש חסכון וקלות תפעול.
נוחות והתנהגות כביש
אחד הדברים המעניינים בג’וניור הוא שאלפא בחרה לכייל אותו כך שישדר “הנאה מנהיגה” גם בגרסאות הבסיסיות – ההגה חד ומהיר, מרכז הכובד נמוך, והמכונית מרגישה קלילה וזריזה בעיר ובכבישים מפותלים. עם זאת, חישוקים גדולים בגרסאות המאובזרות פוגעים מעט בנוחות על כבישים משובשים, והבידוד האקוסטי סביר אך לא יוצא דופן.
בגרסת ה־Veloce, המתלים מוקשחים יותר, מה שמעלה את היכולת הדינמית אך גם את העצבנות בשיבושים. זו גרסה שמיועדת יותר לחובבי נהיגה מאשר למשפחות שמחפשות קרוסאובר “רך”.
בטיחות
הג’וניור מצויד במערך בטיחות מתקדם שכולל בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על מרכז נתיב, זיהוי תמרורים, ניטור שטחים מתים ומצלמות היקפיות 360°. עדיין אין לו ציון Euro NCAP רשמי, אבל בהתבסס על הפלטפורמה (CMP של סטלנטיס), ניתן לצפות לרמת בטיחות גבוהה.
אבזור ופיצ’רים מיוחדים
גם בגרסאות הבסיסיות מקבלים לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת מולטימדיה מתקדמת, בקרת אקלים דיגיטלית, חיישני חניה, וחישוקים קלים. גרסאות גבוהות מוסיפות ריפודי אלקנטרה, תאורת אווירה, מושבים מחוממים ומאווררים, מערכת שמע פרימיום, וחבילת עיצוב חיצוני ייחודית.
מחיר ותחרות
טרם פורסם מחיר רשמי לישראל, אך באירופה גרסת החשמל הבסיסית מתחילה סביב 40 אלף אירו, וגרסת ה־Veloce חוצה את רף 45 אלף אירו. בישראל, לאחר מיסוי והובלה, אפשר לצפות למחיר באזור 190–240 אלף ש”ח – תלוי בגרסה ובאבזור.
בתמחור הזה, הג’וניור יתחרה ישירות ב־וולוו EX30, קיה נירו EV, פיז’ו e-2008 ו־MG4 לונג ריינג’. היתרון שלו הוא באופי, בעיצוב ובכיול הנהיגה; החיסרון – טווח בינוני ביחס לחלק מהסינים והקוריאנים.
חוות דעת וסיכום
אלפא רומיאו ג’וניור הוא רכב שמנסה להיות גם חשמלי מודרני וגם אלפא רומיאו אמיתית – וזה לא פשוט. מצד אחד, הוא מציע עיצוב אלגנטי, תא נוסעים איכותי, וחוויית נהיגה מהנה יותר מרוב הקרוסאוברים הקומפקטיים. מצד שני, הוא לא מצטיין בטווח החשמלי מול חלק מהמתחרים, ומחירו צפוי להיות גבוה יחסית.
בשורה התחתונה: מי שמחפש קרוסאובר קטן עם נשמה ספורטיבית ועיצוב איטלקי, ימצא בג’וניור הצעה כמעט ייחודית; מי שמחפש מקסימום טווח ומינימום מחיר – ימצא חלופות טובות יותר.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.