תיאור
שוק הרכב הקומפקטי מצטמצם משנה לשנה, אבל אם אתם עדיין מאמינים במכונית האצ'בק קטנה ואיכותית, אאודי A3 ספורטבק שומרת על הגחלת. מדובר בדור הרביעי של אחת המכוניות המזוהות ביותר עם המונח "פרימיום קומפקטי", והגרסה הזו ממשיכה להציע בדיוק את מה שקהל היעד של אאודי מחפש: עיצוב מאופק אך מהודר, תא נוסעים איכותי, יחידות הנעה חסכוניות – ובעיקר מיתוג שנושא ערך בפני עצמו. השאלה היא האם היא עדיין שווה את תג המחיר, או שמדובר בעיקר ב"שלם בשביל הסמל".
עיצוב חיצוני: אצילית בקטן
למרות הממדים הצנועים – קצת פחות מ-4.35 מטר באורך – ה-A3 נראית כמו אאודי קטנה ולא כמו פולקסווגן יקרה. הגריל הקדמי הגדול, הפנסים החדים והקווים הזוויתיים שומרים על שפת העיצוב של המותג, ויש תחושת פרופורציה מדויקת בין החזית לקו הצד. גרסת הספורטבק כוללת חמישה דלתות ותא מטען סביר, אבל מה שחשוב פה הוא היחס בין שימושיות לבין נוכחות. זו לא מכונית שצועקת יוקרה, אבל למי שמבין – היא תעביר את המסר.
תא נוסעים: מודרני, איכותי ומעט קודר
בתוך תא הנוסעים מחכה סביבת נהג נקייה ומדויקת, עם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ' כסטנדרט, ומסך מולטימדיה בגודל 10.1 אינץ' עם מערכת הפעלה מעודכנת של אאודי. ממשק התפעול טוב, מהיר, ואינטואיטיבי למדי – בעיקר בזכות שילוב בין מגע, פקדים פיזיים וקול. איכות החומרים ברמה גבוהה יחסית לקטגוריה, עם ריפודים נעימים, כפתורים במגע טוב ודיפונים שמרגישים "יקר".
אבל לא הכול מושלם. התא מרגיש מעט קודר, במיוחד בגרסאות עם גוונים כהים. התחושה פחות אוורירית ממה שניתן לצפות ממכונית האצ'בק, והמושבים האחוריים לא מציעים הרבה מקום אם אתם מעל 1.80. תא המטען מציע 380 ליטר – נתון תקני לקבוצת גולף, לא יותר.
ביצועים: תלוי בגרסה
ה-A3 משווקת בישראל בכמה גרסאות, וההבדלים ביניהן משמעותיים. הגרסה הנפוצה ביותר היא A3 35 TFSI – עם מנוע 1.5 ליטר טורבו, 150 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים (S-Tronic). הביצועים כאן טובים – 0 ל-100 ב-8.4 שניות, צריכת דלק סביב 14–16 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת, ותאוצה ליניארית ונעימה. המנוע הזה שקט, מאוזן, ומספק מספיק כוח לשימוש יום-יומי וגם לנסיעה מהירה בין עירונית.
יש גם גרסאות מיקרו־היברידיות עם מערכת 48 וולט שמשפרת את החיסכון, ובעבר שווקו בישראל גם גרסאות 1.0 ליטר פחות חזקות. מי שמחפש יותר ביצועים ימצא את גרסאות ה-S3 וה-RS3, אבל אלו כבר עולות מדרגה למחוזות ספורטיביים מובהקים.
נוחות, בידוד והתנהגות כביש
אחת הנקודות החזקות של ה-A3 היא היכולת לשלב בין נוחות עירונית להתנהגות כביש הדוקה. המתלים סופגים היטב את שיבושי האספלט, ההגה חד ונעים, והשלדה מרגישה מהודקת גם בפניות מהירות. בידוד הרעשים טוב מאוד יחסית למכונית בגודל הזה – גם רעשי רוח וגם רעשי כביש כמעט לא חודרים לתא. התחושה הכללית היא שאתה נוהג במשהו סולידי – לא מרגש, אבל מאוד בוגר.
אבזור ובטיחות
כראוי למכונית פרימיום, ה-A3 מגיעה עם מפרט בטיחות מלא הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עייפות, ושמירה אקטיבית על נתיב. ציוד הבטיחות מתקדם, גם אם לא מהפכני, והכול מגיע כבר מהגרסה הבסיסית.
מבחינת אבזור תקבלו מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, מסכים דיגיטליים, תאורת LED מלאה, קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, חיישני חניה ומצלמה אחורית. ברמות הגימור הגבוהות תמצאו גם מושבים חשמליים, גג שמש, חישוקים מוגדלים ומערכת שמע איכותית יותר – אבל אז המחיר כבר מתחיל לחרוג משמעותית.
צריכת דלק, עלויות ותמורה
בגרסת ה-1.5 ליטר, ה-A3 מספקת צריכת דלק טובה – סביב 15 ק"מ לליטר בשימוש רגוע. הטיפולים סבירים למדי, אם כי לא זולים, והאחריות היא לשנתיים – סטנדרט גרמני, גם אם פחות נדיב מהקוריאנים או היפנים.
המחיר מתחיל סביב 185,000 ש"ח, ועולה בהתאם לרמת האבזור. האם זה שווה את זה? זה תלוי בכם. אם מה שאתם מחפשים זו חוויית נהיגה בוגרת, איכותית, מאובזרת – בתוך גוף של האצ'בק קומפקטית – אז כן. אבל אם מבחינתכם גודל, מרווח וחדשנות טכנולוגית קובעים יותר מהמוניטין – יש אלטרנטיבות טובות, וזולות יותר.
סיכום: עבור מי שעדיין רוצה נהיגה איכותית בגודל קטן
האאודי A3 ספורטבק היא תזכורת לכך שלא כל רכב פרימיום חייב להיות בגודל של סירה. היא נבנתה עבור מי שמחפש משהו איכותי, קומפקטי, ומאוד "אאודי" – בלי לרדוף אחרי טרנדים של מסכים ענקיים או קרוסאוברים מוגבהים. יש בה תחכום שקט, ביצועים מאוזנים, נוחות מרשימה ותחושת מוצר יוקרתי – גם אם בגוף קטן.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.