תיאור
בשנת 2017 מיצובישי השיקה את האקליפס קרוס – קרוסאובר קומפקטי שנועד להחזיר למותג נוכחות בשוק הפופולרי ביותר של השנים האחרונות. השם "אקליפס" אולי מזכיר לחובבי הרכב את הקופה הספורטיבית משנות ה־90, אבל כאן מדובר ברכב פנאי מוגבה, שמנסה לשלב בין עיצוב ייחודי, אופי ספורטיבי ושימושיות משפחתית. בישראל, הוא מתחרה בסגמנט רווי במיוחד מול יונדאי טוסון, קיה ספורטאז’, טויוטה C-HR, מאזדה CX-30 וסובארו XV. מתיחת הפנים שהוצגה ב־2021 עידנה את העיצוב, שיפרה את הנוחות והכניסה אותו בחזרה לרשימת המתמודדים הרציניים.
עיצוב חיצוני
העיצוב הוא אחת מנקודות החוזקה – וגם השנוי במחלוקת – של האקליפס קרוס. החזית בולטת עם שפת העיצוב של מיצובישי "Dynamic Shield": יחידות תאורה צרות וחדות למעלה, פנסים גדולים בתחתית הפגוש וגריל בולט. במבט ראשון הוא נראה שונה לגמרי מכל מתחרה, לטוב ולרע.
מאחור, מתיחת הפנים תיקנה את אחת הביקורות הגדולות – הפס האופקי שחילק את השמשה האחורית לשניים נעלם, ובמקומו התקבל מראה נקי, אלגנטי ונעים יותר לעין. הפרופיל הצדדי עדיין נוטה לסגנון קופה, עם קו גג משתפל וכתפיים שריריות. החישוקים מגיעים ב־18 אינץ’ ונותנים נוכחות נוספת.
בשורה התחתונה: זה רכב שלא מתבלבל עם אף אחד אחר. מי שמחפש קרוסאובר שונה, כזה שתופס מבטים בחניה, יקבל כאן ערך מוסף. מצד שני, מי שמעדיף עיצוב שמרני ואלגנטי עלול למצוא אותו מוחצן מדי.
תא נוסעים
בפנים, האקליפס קרוס מציע תא נוסעים נעים אך לא יוקרתי במיוחד. לוח המחוונים קלאסי, עם מחוונים אנלוגיים ומסך מידע קטן במרכז. מתיחת הפנים הביאה מערכת מולטימדיה עדכנית עם מסך מגע 8 אינץ’, חיבור Apple CarPlay ו־Android Auto, ותפעול פשוט יחסית.
חומרי הדיפון והפלסטיקה הם באיכות טובה, אבל לא מתקרבים לרמה של מאזדה CX-30 או אפילו של טוסון בגרסאות המאובזרות. עם זאת, ההרכבה מוצקה, והתחושה הכללית היא של רכב אמין שיחזיק מעמד לאורך שנים.
המרחב לנוסעים טוב לשני נוסעים קדמיים – המושבים נוחים ותומכים גם בנסיעות ארוכות. מאחור המצב פחות מרווח: שני מבוגרים יסתדרו היטב, אבל שלושה כבר יצטרכו להתפשר. היתרון – מושב אחורי נשלף יחסית גבוה שמעניק תחושת שליטה טובה לילדים. תא המטען מציע כ־405 ליטר, נתון שנחשב קטן יחסית לסגמנט. מתחרים כמו טוסון וספורטאז’ נותנים 500 ליטר ויותר, וזה חיסרון ברור למי שמחפש רכב משפחתי פרקטי.
יחידת הנעה וביצועים
בישראל משווקת האקליפס קרוס עם מנוע אחד:
-
מנוע: 1.5 ליטר טורבו־בנזין
-
הספק: 163 כ"ס
-
מומנט: 25 קג"מ
-
תיבה: אוטומטית רציפה (CVT) עם 8 יחסי העברה מדומים
-
הנעה: קדמית או כפולה (תלוי בגרסה)
-
תאוצה 0–100 קמ"ש: כ־9.5 שניות
המנוע מרגיש חזק יחסית לנפח שלו, עם גמישות טובה בנסיעות בינעירוניות. תיבת ה־CVT מעניקה נסיעה חלקה בעיר ובפקקים, אך תחת האצה חזקה המנוע נוטה לעלות לסל"ד גבוה, מה שיוצר רעש פחות נעים. מי שמחפש נהיגה ספורטיבית ימצא את התיבה הזו מתסכלת לפעמים.
בגרסת ההנעה הכפולה מתקבלת אחיזה משופרת בכבישים רטובים או בשבילים קלים – יתרון נדיר בקטגוריה.
נוחות והתנהגות כביש
הכיול של האקליפס קרוס מכוון לצד הנוח. המתלים רכים יחסית, והם סופגים בקלות מהמורות בעיר ובכבישים משובשים – יתרון מובהק בישראל. בכבישים מפותלים, לעומת זאת, הוא פחות חד ממתחרים כמו מאזדה CX-30, ומרגיש רך וכבד יותר. ההגה קל ונעים, מה שהופך אותו לידידותי לשימוש יום־יומי, במיוחד בעיר.
נסיעה בין־עירונית רגועה היא התחום החזק שלו – שקט טוב בתא הנוסעים, נוחות גבוהה וצריכת דלק נאה.
צריכת דלק
בנסיעה משולבת מתקבלת צריכת דלק של סביב 12–13 ק"מ לליטר, תלוי בגרסה ובתנאי הדרך. לקטגוריה זה נתון סביר בהחלט, במיוחד בהתחשב בכך שמדובר במנוע טורבו והנעה כפולה בחלק מהדגמים.
טכנולוגיה ובטיחות
רמת האבזור הבטיחותי נחשבת גבוהה יחסית:
-
בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל
-
בקרת שיוט אדפטיבית
-
התרעת סטייה מנתיב (לא תיקון אקטיבי)
-
ניטור שטחים מתים
-
התראה על תנועה חוצה מאחור
בנוסף, יש מצלמת רוורס וחיישני חניה, ובגרסאות בכירות גם מערכת שמע איכותית יותר. ביחס לקטגוריה, מדובר בחבילה מכובדת – אם כי מתחרות קוריאניות מציעות מערכות מתקדמות יותר, כולל שמירה אקטיבית על נתיב.
יתרונות
-
עיצוב חיצוני ייחודי ושונה מהמתחרים.
-
נוחות נסיעה גבוהה בעיר ובכבישים משובשים.
-
מנוע טורבו גמיש ובעל צריכת דלק סבירה.
-
מערכות בטיחות מתקדמות כבר ברמות אבזור בינוניות.
-
אפשרות להנעה כפולה – יתרון נדיר בקרוסאוברים קומפקטיים.
חסרונות
-
תא מטען קטן ביחס למתחרים בסגמנט.
-
תיבת CVT שמחלישה את חוויית הנהיגה הדינמית.
-
איכות חומרים ותכנון פנים פחות יוקרתיים ממאזדה וטויוטה.
-
ערך שמור נמוך יותר בהשוואה למובילי הקטגוריה.
מתחרים
המתחרה הישיר של האקליפס קרוס הוא טויוטה C-HR – שניהם מציעים עיצוב ייחודי, מנוע קטן-יחסית ושימושיות מוגבלת. לעומת יונדאי טוסון וקיה ספורטאז’ הוא פחות מרווח ופחות מתקדם טכנולוגית, אבל מציע עיצוב שונה ואפשרות להנעה כפולה. מול מאזדה CX-30 הוא נחות באיכות החומרים ובחדות הנהיגה, אבל מציע יותר נוחות ופחות "קשיחות".
סיכום
מיצובישי אקליפס קרוס הוא קרוסאובר קומפקטי שנמצא באמצע הדרך – לא הכי מרווח, לא הכי חד, לא הכי יוקרתי – אבל מציע חבילה מאוזנת שמתאימה ללקוח שמחפש עיצוב שונה, נוחות נסיעה טובה ואמינות של מיצובישי. הוא לא הבחירה הברורה לכל אחד, אבל מי שיתחבר לעיצוב ויעריך את נוחות הנסיעה ימצא בו רכב מצוין לשימוש יומיומי.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.