תיאור
לקסוס UX הושק בשנת 2018 והוא הקרוסאובר הקומפקטי הראשון של לקסוס. השם UX מגיע מראשי התיבות Urban Explorer, והרעיון היה להציע רכב פנאי יוקרתי שמרגיש בבית דווקא בעיר הצפופה ולא רק בכבישים מהירים. הוא מבוסס על אותה פלטפורמת TNGA של טויוטה, אותה פלטפורמה שמשרתת את הקורולה וה־C-HR, וזה כבר רומז על אופיו – רכב קרוסאובר קטן יחסית עם דגש על שימושיות ויעילות ולא על עוצמה מתפרצת.
בישראל ה־UX הגיע עם גרסאות היברידיות, ובתקופות מסוימות גם עם גרסה חשמלית מלאה (UX300e). הוא הפך לאחד הדגמים המזוהים ביותר של לקסוס בארץ, בעיקר בזכות המחיר שהיה נגיש יותר בהשוואה לשאר דגמי המותג.
עיצוב חיצוני
ה־UX שומר על שפת העיצוב המוכרת של לקסוס – גריל עצום, קווים חדים ותאורת LED בצורת חץ. מצד אחד הוא נראה יוקרתי וייחודי, מצד שני יש מי שטוענים שהוא מעט מוגזם ביחס לממדים הקטנים שלו. מדובר ברכב שאורך של כ־4.5 מטר בלבד, כך שהוא קטן יותר מ־BMW X1 או וולוו XC40.
תא נוסעים ואבזור
כמו תמיד אצל לקסוס, בפנים התחושה היא של פרימיום אמיתי: חומרים איכותיים, גימור מוקפד ושקט מוחלט כמעט בזמן נסיעה. בשנת 2022 עבר ה־UX מתיחת פנים שהביאה איתה מערכת מולטימדיה חדשה עם מסך מגע גדול בהרבה ותמיכה מלאה ב־Apple CarPlay ו־Android Auto.
עם זאת, יש כאן בעיה של מרחב פנימי – במיוחד לנוסעים מאחור. המושב האחורי צר יחסית, ותא המטען קטן בהשוואה למתחרים, כך שלמשפחות עם ילדים ועגלות הוא פחות יתאים.
יחידות הנעה וביצועים
בישראל נמכר ה־UX בגרסת UX250h – היברידית עם מנוע 2.0 ליטר בנזין ומנוע חשמלי, בהספק משולב של כ־184 כ"ס. קיימת גם גרסת UX300e החשמלית עם 204 כ"ס וטווח סביב 300 ק"מ, אך היא פחות נפוצה בארץ.
בגרסת ההיבריד, צריכת הדלק היא היתרון הגדול ביותר – סביב 17–19 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת. מצד שני, הביצועים צנועים יותר: כ־8.5 שניות ל־100 קמ"ש, מה שנמצא מאחורי רוב המתחרים הגרמניים. מי שמחפש רכב זריז וספורטיבי ימצא את עצמו אולי מתאכזב.
נוחות והתנהגות כביש
ל־UX יש מרכז כובד נמוך יחסית, והוא מרגיש יציב ובטוח גם בפניות. ההיגוי מדויק, אבל המתלים – במיוחד בגרסת F Sport – עלולים להיות קשיחים מדי בכבישים משובשים. הנסיעה בעיר שקטה ונעימה בזכות ההנעה ההיברידית, אך רעשי כביש וחישוקים גדולים קצת פוגעים בבידוד.
בטיחות
לקסוס מציידת את ה־UX במערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סטייה מנתיב, בקרת תנועה צולבת מאחור ועוד. גם במבחני הריסוק של Euro NCAP הוא זכה בציונים גבוהים.
יתרונות
-
חסכוני מאוד בדלק (בגרסה ההיברידית).
-
תחושת פרימיום אמיתית בתא הנוסעים.
-
אבזור בטיחות מקיף ואחריות ארוכה.
-
שימור ערך טוב יחסית בשוק היד השנייה.
חסרונות
-
מרחב פנים ותא מטען מוגבלים.
-
ביצועים חלשים ביחס למתחרים יוקרתיים.
-
גרסת F Sport קשיחה מדי לנוחות יומיומית.
-
המחיר בארץ כבר חוצה גבולות יוקרה ביחס למה שמקבלים.
השוואה למתחרים
מול BMW X1 או מרצדס GLA, ה־UX מציע חיסכון דלק עדיף ואמינות גבוהה יותר, אך פחות מרחב פנימי וביצועים פחות חדים. מול וולוו XC40 Recharge או אאודי Q3, הוא נופל בתחום התא המטען ובטווח החשמלי, אך מציע שקט נפשי שמגיע עם שירות לקסוס ואחריות ארוכה.
סיכום
לקסוס UX הוא רכב פרימיום עירוני שמתאים במיוחד ללקוחות שמחפשים שקט נפשי, חיסכון בדלק ושירות מצוין, ופחות לאלו שמחפשים רכב דינמי או משפחתי גדול.




חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.