תיאור
הונדה HR-V הייתה אחת מחלוצות הקרוסאוברים הקטנים בעולם. הדור הראשון, שהוצג ב־1998, הוגדר על ידי הונדה כ"Joy Machine" – רכב פנאי קטן, צעיר ואורבני, עוד לפני שמושג הג'יפון הפך לטרנד עולמי. בשנים הראשונות הדגם לא נחל הצלחה גדולה, אבל כשהדור השני הוצג ב־2013 הוא כבר פגש שוק בשל לקרוסאוברים והפך ללהיט מכירות עולמי, כולל בישראל.
הדור השלישי, שהוצג ב־2021 והגיע לישראל ב־2022, מציג מהפכה גדולה: אין יותר מנועי בנזין רגילים, אין גרסאות דיזל – ה־HR-V נמכר אך ורק כהיברידי מלא (Hybrid Electric Vehicle). זהו סימן ברור לשינוי הגישה של הונדה, שמתמקד בעתיד חשמלי והיברידי מלא, ושם את ה־HR-V בלב הקטגוריה הצומחת ביותר – קרוסאוברים חסכוניים עם טכנולוגיה מתקדמת.
עיצוב חיצוני
העיצוב החדש של ה־HR-V בוגר ונקי בהרבה לעומת הדור הקודם. במקום קווים זועקים וגריל גדול, מקבלים חזית חלקה ומודרנית שבה הגריל אינטגרלי בצבע המרכב. יחידות התאורה דקות וחדות, והפרופיל הצדדי מאוזן ומלוטש. קו הגג המשתפל לאחור נותן לו מראה של קופה־קרוסאובר, מה שמבדל אותו מהמתחרים בעלי העיצוב הקונבנציונלי יותר.
גם מאחור העיצוב מצועף בניקיון – פס תאורה רוחבי מחבר בין הפנסים, ויחד עם קימורים עדינים מתקבלת הופעה יוקרתית יחסית לקרוסאובר קטן. הידיות הנסתרות לדלתות האחוריות, שממוקמות במסגרת החלון, ממשיכות את הקונספט של דגם הדור הקודם, ויוצרות מראה קליל וצעיר.
ממדים ומרווח
ביחס למתחרים הישירים, ה־HR-V נמצא בדיוק באמצע:
-
אורך: 4.34 מטר
-
רוחב: 1.79 מטר
-
גובה: 1.58 מטר
-
בסיס גלגלים: 2.61 מטר
הממדים האלה מאפשרים מרחב פנימי נוח לארבעה מבוגרים. המושב האחורי השתפר משמעותית לעומת הדור הקודם, בעיקר בזכות בסיס גלגלים מוארך ותכנון חכם של הדלתות והכניסה לאחור. תא המטען, לעומת זאת, מעט קטן – כ־320 ליטרים בלבד, נתון שמציב אותו מאחורי מתחרות כמו קיה נירו ויונדאי קונה. החיסרון נובע מהמיקום של סוללת הליתיום־יון מתחת לרצפה.
אבל היתרון הגדול של ה־HR-V הוא מערכת “Magic Seats” – מושבים אחוריים ייחודיים של הונדה, שניתן לקפל לאחור או להרים כלפי מעלה כמו באולם קולנוע. כך אפשר לייצר שטח הטענה אנכי מושלם לעציצים, אופניים או כל חפץ גבוה – משהו שאין באף רכב מתחרה.
יחידת הנעה וביצועים
מערכת ההנעה ההיברידית של הונדה שונה מהמקובל אצל טויוטה. כאן מנוע הבעירה 1.5 ליטר (מחזור אטקינסון) פועל לרוב כגנרטור שמייצר חשמל, בעוד שהמנוע החשמלי הראשי מניע את הרכב בפועל. רק במהירויות גבוהות המנוע הבנזיני מתחבר ישירות לגלגלים, כדי לשפר את היעילות.
המערכת מייצרת יחד 131 כ"ס ו־25.8 קג”מ. זה לא נשמע הרבה, אבל בעיר ובמהירויות ביניים היא מרגישה זריזה בזכות הכוח המיידי של המנוע החשמלי. התאוצה ל־100 קמ”ש אורכת 10.6 שניות, מהירות מרבית 170 קמ”ש – לא נתונים ספורטיביים, אבל מספקים בהחלט לקטגוריה.
צריכת הדלק היא הקלף החזק: במבחנים אמיתיים בישראל נמדדו כ־18–19 ק"מ לליטר, ולעיתים אף יותר בנסיעה עירונית רגועה. זה נתון שממקם את ה־HR-V בראש הקרוסאוברים החסכוניים ביותר.
נוחות ואיכות נסיעה
ה־HR-V מכוון בבירור לנוחות ולשלווה. הכיול של המתלים רך, בידוד הרעשים טוב בהרבה מהדור הקודם, והמכונית משדרת תחושת איכות כללית גבוהה. בעיר הוא מתמרן בקלות, עם הגה קל ושדה ראייה טוב. בכביש בינעירוני הוא יציב ומשרה ביטחון, גם אם לא חד או מהנה במיוחד.
מי שמחפש התנהגות ספורטיבית ימצא את ה־HR-V מעט מרוחק מהנהג – ההגה לא מתקשר כמו ב־Mazda CX-30 למשל – אבל רוב הקונים בקטגוריה יעדיפו את השקט והנוחות על פני חדות דינמית.
תא נוסעים ואבזור
בתוך הרכב ממתין עיצוב מינימליסטי מודרני. לוח מחוונים דיגיטלי חלקי (7 אינץ’) לצד מחוונים אנלוגיים, מסך מולטימדיה 9 אינץ’ עם Apple CarPlay ו־Android Auto, ותפעול פשוט ואינטואיטיבי.
מערכת המיזוג כוללת “Air Diffusion System” – פתחי אוורור מיוחדים בצדי הדשבורד שיוצרים זרימת אוויר עדינה לאורך חלונות הצד, במקום לפוצץ אוויר ישירות על הנוסעים. התוצאה נעימה ונוחה יותר, במיוחד בנסיעות ארוכות.
רמות האבזור הגבוהות מוסיפות מושבים מחוממים, חומרים איכותיים יותר, דיפונים מהודרים ומערכת שמע משודרגת. התחושה הכללית בתא הנוסעים היא של מכונית בוגרת ואיכותית, גם אם לא יוקרתית.
בטיחות
ה־HR-V מגיע לישראל עם חבילת Honda Sensing כסטנדרט: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, התרעת שטח מת, זיהוי תמרורים ועוד.
במבחני הריסוק של Euro NCAP הוא קיבל 4 כוכבים – עם ציונים גבוהים בהגנה על נוסעים מבוגרים וילדים, אך מעט פחות בהגנה על הולכי רגל ובמערכות סיוע. עדיין מדובר ברכב בטיחותי מאוד שמציע את כל מה שנדרש ב־2025.
מתחרים בשוק – השוואה ישירה
כדי להבין היכן ה־HR-V עומד, הנה מבט על המתחרים העיקריים בישראל:
-
יונדאי קונה היבריד
הקונה קטנה מעט (4.21 מ’) ומציעה תא מטען גדול יותר – 374 ליטרים. המערכת ההיברידית שלה מבוססת על מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין עם הספק משולב של 141 כ”ס, ביצועים מעט עדיפים ותאוצה ל־100 קמ”ש ב־10.0 שניות. הצריכה דומה – סביב 18–19 ק”מ לליטר. יתרון: מוניטין חזק בישראל ומחיר אטרקטיבי יותר. חסרון: פחות פרקטיות פנימית לעומת ה־HR-V. -
קיה נירו
הנירו ארוכה יותר (4.42 מ’) ומציעה תא מטען גדול בהרבה – 425 ליטרים. ההספק כמעט זהה (139 כ”ס), אבל התאוצה ל־100 קמ”ש מעט איטית יותר (10.8 שניות). צריכת הדלק מצוינת – סביב 19–20 ק”מ לליטר. היתרון הגדול שלה הוא מרחב פנימי עדיף ותא מטען ענק. החיסרון – פחות ייחודיות בעיצוב ובפנים. -
טויוטה C-HR
ה־C-HR החדשה נחשבת לאחת המתחרות החזקות ביותר. היא באורך 4.36 מ’ ומציעה עיצוב נועז בהרבה, עם מערכות היברידיות של טויוטה – 1.8 ליטר (140 כ”ס) או 2.0 ליטר (197 כ”ס). הטווח הביצועי רחב יותר – גרסת ה־2.0 מהירה משמעותית מה־HR-V. צריכת הדלק נעה בין 18 ל־20 ק”מ לליטר, בהתאם לגרסה. היתרון – מוניטין שמירת ערך ושוק חזק מאוד בישראל. החיסרון – פחות פרקטיות פנימית, במיוחד במושב האחורי.
יתרונות מול חסרונות
יתרונות ה־HR-V:
-
עיצוב נקי ומודרני
-
צריכת דלק מצוינת
-
שימושיות ייחודית בזכות “Magic Seats”
-
תחושת איכות ובגרות
חסרונות ה־HR-V:
-
תא מטען קטן יחסית לקטגוריה
-
ביצועים סבירים בלבד
-
פחות חד לנהיגה לעומת חלק מהמתחרים
-
מחיר גבוה ביחס לחלק מהמתחרות הקוריאניות
סיכום
הונדה HR-V היבריד הוא קרוסאובר קטן־בינוני שמביא לשוק הישראלי משהו קצת אחר: הוא לא הרכב הכי חזק, לא הכי גדול, ולא הכי מוחצן – אבל הוא חכם, יעיל ומלא מחשבה. הוא מציע צריכת דלק מצוינת, תחושת איכות גבוהה ושימושיות שאין למתחרים הודות למושבים המתקפלים הייחודיים. מצד שני, תא המטען הקטן והמחיר הגבוה יחסית הם נקודות שצריך לקחת בחשבון.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.