סיאט איביזה: ההיסטוריה של הסופר-מיני הכי יפה

סיאט איביזה: 40 שנה של הסופרמיני הכי סקסי - מג'וג'ארו, דה סילבה ו-6 מיליון יחידות שהוכיחו שיופי מנצח

2025: כי למה לשנות משהו שעובד?

סיאט איביזה 2026

בינואר 2026 תגיע לשווקים מתיחת הפנים של הדור החמישי. סיאט לא ממש טרחה – ולמען האמת, גם לא היה צורך. העיצוב החיצוני קיבל גריל משושה חדש עם רשת יהלומים מעודכנת, פנסי LED מלאים דקיקים יותר, ופגוש קדמי קצת יותר מפוסל. בחלק האחורי הפנסים עברו ל-LED מלא והפגוש קיבל מראה רחב יותר. זהו בעצם.

סיאט איביזה 2026

בפנים השדרוג משמעותי יותר: חומרים איכותיים יותר, ריפוד בד מובלט, הגה עטוף בעור מחורר, ותאורת LED צבעונית סביב פתחי המזגן. מסך המולטימדיה זינק מ-8.25" ל-9.2" אופציונלי, והטעינה האלחוטית קפצה מ-5W ל-15W – שיפור שבאמת מורגש בשימוש יומיומי.

סיאט איביזה 2026

מנועים? בנזין בלבד, עם 80 עד 150 כוח סוס (תלוי במנועים שיגיעו לישראל), עם תיבות ידניות או DSG (כנראה שבארץ לא נראה גרסה ידנית). מערכות בטיחות מתקדמות. וזה הכל. איביזה 2026 היא בעצם איביזה 2017 שקצת התבגרה ושיפרה את הטעם בבגדים. אבל למה בעצם לשנות משהו שכבר נראה טוב?

סיאט איביזה 2026

1984: כשפורשה עזרה לסיאט להעתיק את פיאט

הדור הראשון של האיביזה היה אבן דרך לסיאט – לא בגלל שהיא הייתה מכונית מהפכנית, אלא בגלל שהיא הייתה עצמאית. או לפחות כך סיאט רצתה שנחשוב. האמת? זו הייתה פיאט אונו מעט משופרת, רק עם עיצוב של ג'ורג'טו ג'וג'ארו (כן, אותו ג'וג'ארו מהגולף והדלתא), מרכב של קרמאן, ופורשה שתרמה ידע למנועים.

סיאט איביזה 1991
דור 1.5 של סיאט איביזה SXT משנת 1991

התוצאה? מכונית שמבחינה טכנית לא הייתה כל כך מיוחדת, אבל נראתה פנטסטית. הקווים הנקיים והחדים של ג'וג'ארו הפכו את מה שיכול היה להיות עוד קופסת סרדינים משעממת למשהו שבאמת רצית להסתכל עליו. האיביזה הראשונה הצליחה לא בגלל שהיא הייתה הכי טובה מבחינה מכנית – היא הצליחה כי היא הייתה הכי יפה.

1.2 מיליון יחידות נמכרו במהלך תשע שנים – לא רע בכלל לפיאט אונו על סטרואידים.

1993: הנסיכה של העבריינים בשכונה

הדור השני הגיע עם הצטרפות רשמית לקונצרן פולקסווגן, מה שאומר פלטפורמה גרמנית תחת העור הספרדי. שוב ג'וג'ארו עיצב, הפעם עם צוות סיאט ממרטורל, ושוב העיצוב היה הכוכב האמיתי.

איביזה Mk2 הייתה עגלגלה יותר, אווירודינמית יותר, וספורטיבית הרבה יותר – בדיוק כמו רוח שנות התשעים. אם הדור הראשון היה איטלקי מתוחכם, הדור השני היה ספרדי לוהט. היא הייתה המכונית שכולם רצו בתיכון – יפה, מעט מסוכנת, ותמיד במרכז תשומת הלב.

סיאט איביזה דור שני 1993
סיאט איביזה דור שני שיוצרה בין השנים 1993 עד 2002

המורשת האמיתית? זו הייתה המכונית הראשונה שיוצרה במפעל מרטורל החדש – נקודת מפנה אמיתית לסיאט כיצרנית עצמאית.

2002: וולטר דה סילבה ופנסים אחוריים מאלפא

ואז הגיע הוא. וולטר דה סילבה – האלוהים האיטלקי של עיצוב רכב, האיש שעיצב את האלפא 156, את האודי A5, ובתכלס כמעט כל מכונית מרהיבה מקבוצת VW בתחילת המאה ה-21.

דה סילבה לקח את האיביזה והפך אותה לדבר אחר לגמרי. צללית דינמית, קווים שזורמים כמו מים, ופרופורציות מושלמות. אבל העיקר? הפנסים האחוריים. שקופים, אלגנטיים, ונראים כאילו הם הועתקו ישירות מאלפא רומיאו 147. הם הפכו לחותמת ההיכר של הדור הזה.

סיאט איביזה 2002
סיאט איביזה משנת 2002 – יש פנסים יפים מאלה?

תחת העור, שלדת "Agile" חדשה שינתה לחלוטין את איכות הנהיגה, והמנועים טיפסו ל-130 כוח סוס. ב-2004, כדי לחגוג 20 שנה לאיביזה, סיאט השיקה את קו ה-FR – גרסאות ספורטיביות עם עד 150 כוח סוס שהפכו לאהובות של כולם. ואחר כך באה CUPRA R עם 180 כוח סוס.

סיאט איביזה 2002
סיאט איביזה 2002 – הגריל העליון שלה מחולק ל-3, באיזה עוד סופרמיני תראו דבר כזה?!

הדור השלישי היה פשוט מכונית החלומות שלי מהילדות. ועד היום, כשאני רואה אחת ברחוב, אני לא מצליח להוריד ממנה את העיניים.

2008: לכולם הייתה כזאת

סיאט איביזה 2011
זאת הייתה האיביזה האדומה שלי

הדור הרביעי הגיע עם קונצפט העיצוב "Arrow Design" של לוק דונקרוולקה – קווים גיאומטריים נועזים, קו דינמי לאורך הצד, וזהות חזקה. זה היה הדור היחיד שהציע שלושה סגנונות מרכב: 3 דלתות, 5 דלתות וסטיישן.

סיאט איביזה 2011
הדור האחרון שהגיע עם תיבת הילוכים ידנית

זו הייתה האיביזה שכולם הכירו, שכולם ראו, ושרבים (כולל אני) גם נהגו בה. האיביזה הספורט האדומה שלי – מנעו 1.4 ליטר, גיר ידני ותא נוסעים ספורטיבי שהרגיש כמו קוקפיט מרוצים. כל נסיעה הייתה אירוע.

סיאט איביזה 2011
הרכב הכי מלוקק שהיה לי

ואל תשכחו את ההייפ שהיה סביב מהדורת ה-Bocanegra (חזית שחורה) המיוחדת שהייתה הומאז' ל-SEAT 1200 Sport משנות ה-70, והפכה למבוקשת במיוחד.

סיאט-איביזה-בוקנגרה-JPG
סיאט איביזה בוקנגרה משנת 2010

יותר מ-1.5 מיליון יחידות נמכרו – הדור המצליח ביותר עד אז.

2017: הגדולה ביותר

הדור החמישי גדל. באמת גדל. בסיס גלגלים ארוך יותר, מידות מרווחות יותר, ותא מטען של 355 ליטר – מהגדולים בקטגוריה. העיצוב היה חד ומודרני, עם קווים מתוחים ופרופורציות חזקות.

סיאט איביזה 2022

הפנים קפצו קדימה בדיגיטציה: לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת מולטימדיה מתקדמת, וחיבוריות מלאה. מכנית, מנועי TSI תלת-צילינדר יעילים ומצוינים, וגרסאות FR עם עד 150 כוח סוס.

הדור החמישי איבד משהו מהקסם הצעיר והפרוע של קודמיו – הוא התבגר, הפך רציני ופרקטי יותר. אבל הוא נשאר יפה, ונשאר האיביזה.

שתפו:

מאמרים נוספים

רוצים להתייעץ איתנו?

נשמח לשמוע ממכם. אתם יכולים לשתף איתנו על התלבטות שיש לכם בין רכבים, שאלות בנושא קנייה/מכירה או אפילו לבקש לפרסם כתבה בנושא חשוב. כתבו לנו הודעה ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

כל המידע באתר טיים-קאר נועד להעניק סקירה כללית ואינו מהווה המלצה מחייבת לרכישה. טיים-קאר אינה קובעת מחירים, ואינה אחראית לביצוע רכישות או להתנהלות מול גורמים חיצוניים. כל המחירים, הנתונים וההמלצות מבוססים על מידע זמין לציבור ואינם מחליפים ייעוץ אישי.

תפריט נגישות

לצורך הקמת מערך שירותי ייעוץ אפקטיבי

לזמן מוגבל אנחנו מציעים את שירותי הייעוץ שלנו לגמרי בחינם.

יש לכם הטלבטות לגבי קניית רכב? השאירו פרטים

מבטיחים לא להספים.