תיאור
זיקר (Zeekr) הוא מותג החשמליות הפרימיום של קבוצת ג’ילי הסינית – תאגיד ענק שמחזיק גם בוולוו, לוטוס, סמארט, Lynk&Co ועוד. הרעיון מאחורי זיקר הוא להציע רכבים חשמליים ברמה של מותגי יוקרה אירופאיים, אבל במחיר שקרוב יותר למיינסטרים. בישראל אנחנו מכירים כבר את זיקר 001, רכב פנאי גדול שהגיע בתחילת 2024, וכעת גם ה־X – הדגם הקומפקטי יותר – מצטרף להיצע.
למעשה, ה־X מבוסס על פלטפורמת SEA של ג’ילי – אותה פלטפורמה שעליה יושבים גם וולוו EX30 וה־Smart #1. כלומר, מתחת לעיצוב החיצוני שונה לחלוטין, מדובר באח קרוב מאוד לדגמים שכבר קיבלו חותמת איכות אירופאית. זה מעניק ל־X יתרון משמעותי: בסיס טכנולוגי מוכח עם ניחוח סקנדינבי, אבל במיתוג צעיר וחדשני.
עיצוב חיצוני
אי אפשר לפספס את ה־X ברחוב. הוא קצר יחסית (4.45 מטר), אבל נראה רחב ושרירי. החזית חלקה לגמרי, כיאה לחשמלית, עם יחידות תאורה צרות בסגנון “עיניים מצומצמות”. מהצד רואים פרופורציות הדוקות ובסיס גלגלים של 2.75 מטר – נתון נדיב לקטגוריה. מאחור הוא משדר תחושה של “מיני־יוקרה”, עם פס תאורה רציף שמזכיר קצת את פורסה מקאן החשמלית.
העיצוב הכללי בולט יותר מזה של BYD אטו 3 או קיה נירו EV, ובשונה מוולוו EX30 השמרני, ה־X מכוון לצעירים שרוצים שהרכב ייראה “חדשני” ויצעק טכנולוגיה.
עיצוב פנים ונוחות
כאן זיקר מנסה לתת חוויה של פרימיום במחיר ביניים. המושבים מרופדים בעור סינתטי נעים, יש שילובי צבעים מודרניים ואפילו נגיעות רוז־גולד בלוח הדשבורד. במרכז ניצב מסך ענק בגודל 14.6 אינץ’, ובנוסף לוח מחוונים דיגיטלי קטן לנהג. כל הפונקציות – החל במערכת המולטימדיה ועד בקרת האקלים – מתבצעות דרך המסך, מה שדורש הסתגלות ולטעמי פחות נוח.
מבחינת מרחב, ה־X מציע שורה אחורית שימושית בהחלט: נוסעים בגובה 1.80 יישבו בנוחות, אם כי תא המטען (362 ליטר) אינו גדול במיוחד. נוחות הנסיעה טובה בעיר בזכות כיול מתלים רך, אך בכבישים מפותלים הוא מרגיש פחות יציב מה־EX30 או אפילו מהאטו 3.
יחידות הנעה וביצועים
בישראל מוצעת כרגע גרסת Long Range RWD עם מנוע אחורי של 272 כ”ס. התאוצה ל־100 קמ”ש נמשכת 5.6 שניות בלבד – נתון שמציב אותו בקטגוריה ספורטיבית כמעט. הסוללה בקיבולת 66 קוט”ש נטו מספקת טווח רשמי של כ־445 ק”מ (WLTP), וטעינה מהירה מאפשרת 10–80% בכחצי שעה.
מחיר המחירון לגרסה זו הוא 184,990 ₪. קיימת גם גרסת Beyond, עם אותו מנוע אך אבזור עשיר יותר, במחיר של 186,990 ₪.
בהמשך ייתכן ותוצע גם גרסת AWD כפולת מנועים עם 422 כ”ס ותאוצה ל־100 קמ”ש בפחות מ־4 שניות, אך נכון לכתיבת שורות אלו היא עוד לא נחתה רשמית.
טכנולוגיה ואבזור
ה־X מגיע עמוס בכל מה שהייתם מצפים מחשמלית פרימיום:
-
מסך מולטימדיה 14.6 אינץ’ עם Apple CarPlay ו־Android Auto
-
מצלמות היקפיות 360
-
חימום מושבים קדמיים, מושבים חשמליים עם זיכרון
-
טעינה אלחוטית לנייד
-
דלת תא מטען חשמלית
-
תאורת אווירה מתחלפת
בנוסף, יש גימיק ייחודי – מסך חיצוני קטן על עמוד B שמציג את מצב הטעינה או הודעות קצרות. זה לא שימושי במיוחד, אבל בהחלט מושך תשומת לב.
בטיחות
מערכות הבטיחות כוללות בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו־גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת “Stop&Go”, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה מאחור ועוד. מהניסיון של עיתונאים באירופה, המערכות פועלות היטב אך לעיתים מתערבות בצורה חדה מדי – במיוחד תיקוני ההיגוי.
בישראל הרכב משווק עם חבילת בטיחות מלאה, וצפוי לקבל ציון גבוה במבחני ריסוק, בדומה ל־EX30 ששיתף איתו את הפלטפורמה וזכה ל־5 כוכבים ב־Euro NCAP.
אחריות ותנאי רכישה
בישראל מציעה זיקר אחריות של 5 שנים או 150 אלף ק”מ לרכב כולו, ואחריות מורחבת של 8 שנים או 200 אלף ק”מ לסוללה. זה תואם את המקובל בסגמנט, אך מעניק שקט נפשי למי שחושש מהטכנולוגיה החדשה.
כמו כן, זיקר X משווק בארץ על ידי Geo Mobility (יוניון), כך שמדובר ביבואן ותיק ומוכר – יתרון משמעותי לעומת מותגים סינים קטנים יותר שנמצאים בארץ עם יבואנים צעירים.
מבט שוק ותחרות
ה־X נכנס לקטגוריה הצפופה ביותר בישראל – קרוסאוברים חשמליים במחיר 170–200 אלף ₪.
-
BYD Atto 3 זול יותר (כ־160–170 אלף ₪) ומציע סמל סטטוס חזק בארץ, אבל פחות חזק בביצועים ובפרימיום.
-
Volvo EX30 מתחיל סביב 190 אלף ₪, עם תדמית יוקרתית יותר וכיול שלדה אירופאי חד יותר.
-
Tesla Model Y מתחיל סביב 190 אלף ₪, אבל גדול משמעותית ומציע אקוסיסטם תוכנה שאין לאחרים.
-
Kia Niro EV סביב 190–200 אלף ₪ – מותג מוכר, פחות חזק בביצועים.
ביחס אליהם, זיקר X מציב הצעה מעניינת: יותר כוח וביצועים מהאטו 3, יותר עיצוב ייחודי מה־Niro, ובמחיר כמעט זהה ל־EX30 – שזו אולי ההתנגשות האמיתית בשוק.
יתרונות
-
עיצוב בולט וצעיר
-
ביצועים מרשימים מאוד לגרסה בסיסית
-
תא נוסעים איכותי ומאובזר ברמה גבוהה
-
אחריות נרחבת ויבואן חזק מאחוריו
חסרונות
-
מתלים רכים מדי, פחות יציב בכביש מפותל
-
ממשק מבוסס־מסך פחות אינטואיטיבי
-
תא מטען קטן יחסית למתחרים
-
מערכות בטיחות מעט פולשניות
סיכום – האם זה החשמלי שכדאי לשים עליו כסף?
זיקר X הוא רכב שמנסה לתת הרבה מאוד ערך: הוא חזק, מהיר, מצויד לעילא, נראה מצוין ומגיע עם תג מחיר שמציב אותו בדיוק בלב השוק הישראלי. השאלה היחידה היא האם הצרכן הישראלי מוכן לאמץ מותג סיני חדש יחסית במחיר של וולוו או טסלה.
מי שמחפש ביצועים, עיצוב ותמורה עשירה למחיר – ימצא כאן חבילה מרשימה מאוד. מי שמעדיף כיול שלדה אירופאי מוקפד ותדמית מבוססת, ייתכן וימשוך יותר לכיוון ה־EX30 או הטסלה.
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.