במהלך החודש האחרון שמתי לב למשהו חדש: יותר ויותר לקוחות מתקשרים אליי, מתעניינים בדגם מסוים, יוצאים לנסיעת מבחן – ואז חוזרים עם אותה תשובה: "נחכה לשנה הבאה, נקנה אותו כ־0 קילומטר". לא מדובר בסירוב מתוך חוסר עניין או חוסר תקציב. להפך – הלקוחות רוצים את הרכב, אבל הבינו שהם יכולים לחסוך כ־10% ממחיר המחירון אם ימתינו כמה חודשים. והם לא טועים.
מאיפה זה התחיל?
מדובר בתופעה חדשה יחסית. חלק מהזרזים הבולטים לכך הם:
- החשיפה של תומר הדר בכלכליסט, שפרסם לאחרונה תיעוד ממגרשי 0 קילומטר בצפון הארץ – כולל תוויות מחיר שמציגות אלפי שקלים פחות מהמחירון הרשמי, על רכבים חדשים לגמרי שלא נמכרו במהלך השנה.
- העלייה המתמשכת במחירי הרכב החדש, שמאלצת אנשים לחשוב פעמיים. לקוחות עדיין רוצים את הרכב החדש, אבל במחיר שפוי – ואם הדרך לשם היא להמתין לגרסה שלו כ־0 קילומטר בעוד כמה חודשים, זה שווה את ההמתנה.
- היצע גדול של רכבי 0 קילומטר, במיוחד בדגמים שפחות מבוקשים או כאלה שהיבואנים ייבאו בכמות גדולה מדי. זו כבר לא תופעה שולית אלא שוק בפני עצמו.

המחירים עולים – אבל למה בעצם?
צריך להגיד את האמת: מחירי הרכב בישראל עלו מאז ומתמיד, אבל לרוב בקצב מתון יחסית – עד 3% לשנה, בהתאם לאינפלציה. מאז 2020 – הקורונה, משבר השבבים, עיכובים בנמלים – שוק הרכב העולמי השתבש. בישראל נוצר מחסור חמור, אנשים קנו כל מה שנחת בארץ, היבואנים הבינו שהביקוש גבוה גם בלי הנחות, ומאז – המחירים פשוט לא עצרו.
וזה לא קורה רק אצלנו. הנה דוגמה:
- ארה"ב: ב-2019 משפחתית יפנית ממוצעת עלתה כ־20,000 דולר. היום? קשה למצוא אחת כזו בפחות מ־30,000 דולר – זינוק של 50%.
- ישראל: מאזדה 3 עלתה ב־2019 כ־130,000 ש"ח. כיום המחיר ההתחלתי שלה הוא 161,500 ש"ח. אבל היא עוד נחשבת לסולידית יחסית.
- יונדאי טוסון: המחיר קפץ ב־50,000 ש"ח תוך שש שנים. שינוי כמעט מינימלי בציוד, אבל המחיר – עלה משמעותית.

אז למה כולם בודקים 0 קילומטר?
רכב 0 קילומטר הוא בעצם רכב חדש לכל דבר, רק שהוא רשום על שם חברת ליסינג (יד 01) ונמכר בהנחה בגלל שחלפה השנה הקלנדרית ממועד היבוא. זה הופך אותו להזדמנות לרכוש רכב חדש במחיר הגיוני – כמו שהיה פעם, כששוק הרכב היה פחות לוהט.
אם בעבר רק מביני עניין רדפו אחרי רכבי 0 ק"מ, היום כמעט כל לקוח מודע לאופציה הזו. ומהרגע שמבינים שאפשר לקבל את אותו רכב בהנחה של עשרות אלפי שקלים – קשה להתעלם מהשיקול הכלכלי.
האם כדאי לחכות לרכב 0 ק"מ?
כאן אין תשובה חד משמעית, אבל הנה כמה קווים מנחים שאני יכול להציע מהשטח:
- אם אין לכם דחיפות להחליף רכב – בהחלט שווה לשקול להמתין. ייתכן שתוכלו לחסוך בין 5,000 ל־15,000 ש"ח (או יותר) על אותו דגם בדיוק.
- אם אתם מכוונים לרכב סיני חשמלי – ההמתנה עוד יותר משתלמת. דגמים כמו BYD Atto 3, Seres 5, GAC Aion או Skywell לא נמכרים בקצב שציפו היבואנים, מה שגורם להם להצטבר במגרשים. רובם מגיעים כ־0 ק"מ תוך מספר חודשים, ולעיתים עם הנחות של מעל 10%.
- גם רכבים חשמליים גרמניים כמו אודי Q4 e-tron או מרצדס EQA מצטברים במלאים, והם צפויים להופיע כ־0 קילומטר בתחילת השנה הבאה. במקרים כאלה, ההנחות עשויות להגיע לעשרות אלפי שקלים.
- אבל אם אתם מחפשים אחד מרבי המכר ה"מסורתיים" – כמו יונדאי i20, קיה ספורטאז', טויוטה יאריס קרוס או סקודה אוקטביה – אל תחכו יותר מדי. דגמים אלה לרוב נמכרים היטב לאורך כל השנה, ולא תמיד יגיעו כ־0 קילומטר או עם הנחות משמעותיות. בנוסף, ייתכן שהמחיר שלהם דווקא יעלה בתחילת השנה הבאה.
שימו לב גם למבצעים של סוף שנה
מה שהרבה לקוחות מפספסים זה שהיבואנים עצמם מבינים את התחרות מצד רכבי 0 ק"מ – ולכן כבר עכשיו מציעים מבצעי סוף שנה שיכולים להתחרות במחירים של המגרשים. לפעמים ההנחה דומה, אבל אתם מקבלים את הרכב כיד 00 – וזה חשוב בשוק היד השנייה.
ולזכור: כשרכב נרשם כ־0 ק"מ, הוא נחשב יד שנייה (יד 01), וזה משפיע בעתיד על המחירון ועל כמה תקבלו עליו כשתרצו למכור.
בשורה התחתונה:
אם אתם שוקלים לקנות רכב בקרוב – קחו בחשבון את כל האפשרויות. כן, 0 קילומטר יכול לחסוך לכם כסף, אבל זה לא עובד בכל דגם. בדקו את הביקוש לרכב שאתם רוצים, בדקו אם הוא מופיע כ־0 ק"מ במגרשים הגדולים, ואל תשכחו להשוות גם למבצעים הנוכחיים של היבואנים.
ומי שממש לא לחוץ – יכול להרוויח בענק מהסבלנות.