ניסאן סנטרה היא אחד השמות הוותיקים ביותר בשוק המשפחתיות. בארה"ב היא מלווה את החברה מאז סוף שנות ה־70, ובישראל היו לה ניסיונות לא מעטים להשתלב לצד הקורולה והמאזדה 3. עכשיו מגיעה הסנטרה החדשה לשנת 2026 – עם עיצוב חד, תא נוסעים טכנולוגי ומערכות בטיחות מתקדמות. אבל השאלה האמיתית היא לא איך היא נראית באולם התצוגה, אלא האם היא מסוגלת באמת להתחרות בקטגוריה המשפחתית שמלאה במתחרות חזקות, חסכוניות וחדשניות הרבה יותר.

עיצוב: הקלף החזק של הסנטרה
נתחיל בנקודה שבה אין ספק – העיצוב. ניסאן השקיעה לא מעט בשדרוג החזותי של הסנטרה. החזית מתוחה עם גריל V-Motion מעודכן, פנסי LED דקים שמבצעים "מופע פתיחה" בכל פתיחה של הרכב, וקווים חדים שמעניקים נוכחות על הכביש.
גם מהצד היא משדרת מראה דינמי, עם פרופורציות שמזכירות רכבים יקרים יותר. הגג בצביעה דו-גוונית, חישוקי 18 אינץ' בגרסת SR, וספוילר אחורי נותנים לה נופך ספורטיבי. זהו שדרוג ניכר לעומת הדור הקודם, שנראה שמרני למדי ולא באמת משך מבטים.

תא נוסעים: מסכים גדולים וניסיון להרגיש פרימיום
בתוך הסנטרה 2026 ממתין לנהג עולם אחר לגמרי. שני מסכים בגודל 12.3 אינץ' שולטים על הדשבורד, לוח מגע חדש שולט במערכת המיזוג, ותאורת אווירה ב־64 צבעים מעניקה אווירה יוקרתית. אפילו חומרי הדיפון שופרו, והתחושה הכללית היא של רכב שמנסה לעלות מדרגה.
כאן צריך לומר את האמת: ניסאן עושה צעד נבון. הלקוח הממוצע שמגיע היום לאולם התצוגה רוצה לראות מסכים גדולים, קישוריות לסמארטפון, טעינה אלחוטית ומערכת שמע איכותית. את כל אלה הסנטרה מספקת. מבחינת תחושת הישיבה בתא, זהו שדרוג רציני לעומת הדור הקודם שהיה מיושן ופשוט.

מערכות בטיחות – כאן היא באמת מרשימה
אחת מנקודות החוזק של הסנטרה החדשה היא רשימת מערכות הבטיחות. כסטנדרט יש בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעת התנגשות קדמית חכמה, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, ואפילו 10 כריות אוויר.
בגרסאות הגבוהות מצטרפת מערכת ProPILOT Assist – טכנולוגיה שמסייעת בנהיגה בפקקים ובכבישים מהירים, שומרת על מרחק מהרכב מלפנים ומבצעת תיקוני הגה קלים. לא מדובר במערכת אוטונומית מלאה, אבל זו בהחלט טכנולוגיה מתקדמת יותר ממה שמקבלים אצל חלק מהמתחרות הישירות.

יחידת הנעה – הלב נשאר ישן
ועכשיו נגיע לבעיה המרכזית: המנוע. מתחת לכל הטכנולוגיה והמסכים עדיין פועל אותו מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי, עם 149 כ"ס ותיבת CVT. כן, כיוונו אותו מחדש, כן, שיפרו את חלקות התאוצה, אבל בסופו של יום – מדובר באותה יחידת הנעה שראינו כבר לפני שנים.
בעולם שבו רוב המתחרות מציעות טורבו חסכוני או מערכות היברידיות, זה מרגיש מיושן. הקורולה ההיברידית, למשל, מציגה צריכת דלק כמעט כפולה ביעילות. המאזדה 3 עם מנועי SkyActiv-G אמנם לא היברידית, אבל מציעה חוויית נהיגה חדה בהרבה. והמתחרות הסיניות – BYD, MG ואחרות – כבר נכנסות לשוק עם מנועים חשמליים שמעניקים ביצועים וחיסכון שלא משאירים הרבה מקום לסנטרה.

ביצועים: "מספיקים", אבל לא יותר מזה
נתוני התאוצה של הדור היוצא (כ־8.9 שניות ל־100 קמ"ש) מראים שמדובר ברכב סביר, אבל לא מרשים. כל עוד המנוע נשאר אותו הדבר, אין סיבה לצפות לנס. כן, נוספה תוכנת "ספורט" שמשפרת את תגובת המצערת ומחדדת את ההיגוי, אבל זו לא באמת מכונית ספורטיבית.
מי שמחפש חוויית נהיגה ימצא את זה במאזדה 3 או בהונדה סיוויק. מי שמחפש חיסכון, ילך לטויוטה קורולה היברידית או אפילו לסקודה אוקטביה פלאג-אין. הסנטרה נשארת באמצע – לא איטית מדי, לא חסכונית במיוחד, פשוט… בינונית.

פרקטיות: נקודות אור
כדי להיות הוגנים, יש כמה נקודות חיוביות:
- תא המטען נפתח נמוך וקל להכניס אליו ציוד גדול.
- מערכת כניסה חכמה עם פתיחה ונעילה אוטומטית עושה את החיים נוחים.
- יש מרווח רגליים קדמי מהטובים בקטגוריה.
כל אלה הופכים אותה לרכב שימושי ונוח למשפחה ממוצעת. אבל אלו לא דברים שמזניקים אותה קדימה ביחס למתחרות – אלא פשוט מוודאים שהיא לא נשארת מאחור.

ומה לגבי המותג ניסאן?
כאן הבעיה רחבה יותר. ניסאן עצמה נמצאת במשבר עולמי:
- מכירות יורדות בשווקים מרכזיים.
- אין לה קפיצה אמיתית לעולם החשמלי (פרט לליף הוותיקה).
- פרשת קרלוס גוהן עדיין מהדהדת ברקע.
התחושה היא שניסאן כרגע "מושכת זמן", מנסה לשמר דגמים קיימים עם עיצוב ומסכים חדשים, אבל בלי להשקיע בלב – המנועים וההנעות. לקוחות שקוראים חדשות רכב מבינים את זה, וזה לא משחק לטובתה.

האם היא באמת מסוגלת להתחרות?
אז אחרי כל זה, נשאלת השאלה: האם הסנטרה 2026 יכולה להתמודד בשוק המשפחתיות?
התשובה: כן – אבל רק בחלק מהתחומים. היא יכולה למשוך לקוחות בזכות העיצוב המרשים, תא הנוסעים המודרני ורשימת הבטיחות המרשימה. היא תתאים למי שמחפש רכב נאה, נוח ומצויד במחיר נגיש.
אבל מי שמחפש חיסכון, ביצועים או חדשנות אמיתית – ימצא הרבה יותר אצל המתחרות. וכשמדובר בשוק רווי דגמים, "בסדר גמור" פשוט לא מספיק.
השורה התחתונה
במילים פשוטות: ניסאן שיפרה את האריזה, אבל בפנים נשארה אותה סנטרה מיושנת.