לא יודע מה קורה בזמן האחרון, אבל כל בן אדם שני שאני פוגש שואל אותי על רכב היברידי נטען. בחדר כושר, אצל חברים, במשפחה – אפילו הספר שלי, באמצע התספורת, עצר ושאל אם כדאי לו לקנות. אז במקום לענות לכולם אחד־אחד, אני עושה סדר.

ג'אקו 7 היברידי נטען – מלך המכירות של הקטגוריה
נכון להיום, ג'אקו 7 היברידי נטען הוא לא רק הרכב הכי נמכר בקטגוריה, אלא גם הפנים של גל הפלאג-אין בארץ. כולם מכירים מישהו שקנה אחד או שוקל לקנות, וכולם בטוחים שזה "הדבר הבא".
עכשיו, חשוב לדייק – לא נהגתי בגרסה ההיברידית נטענת שלו, כן יצא לי לבחון את גרסת הבנזין. דעתי? רכב סיני טיפוסי: הרבה מאוד גימיקים טכנולוגיים שאף אחד לא באמת צריך, איכות נסיעה בינונית מינוס, ואופי נהיגה שלא באמת עושה לך חשק להחזיק את ההגה. זה לא אומר שאני ממליץ להתרחק, אבל אם אתם מחפשים חוויית נהיגה אמיתית – זה לא הרכב בשבילכם. אם אתם לא בעניין של נהיגה, אלא רוצים רכב עם עיצוב מודרני והמון מסכים – סבבה, לכו על זה. אני אישית הייתי הולך על וולוו EX30 וסוגר עניין.

למה אנשים קונים רכב היברידי נטען?
הסיבה ברורה – חסכון בדלק. רכב היברידי נטען נותן לכם אפשרות לנסוע בערך 80–100 ק"מ על חשמל בלבד, לפני שהמנוע הבנזיני בכלל נכנס לפעולה. מי שיש לו עמדת טעינה בבית או בעבודה, ועושה נסיעות יומיות קצרות – כמעט ולא רואה תחנת דלק.
למשל, אם אתם גרים בפתח תקווה ועובדים בתל אביב, ומטעינים כל לילה – יכול להיות שתדלקו פעם בחודש, אם בכלל.

ה"אבל" הגדול – והוא כפול
1. מחיר גבוה יותר
החיסכון בדלק מגיע עם תג מחיר. רוב רכבי הפלאג-אין, כולל ג'אקו 7 היברידי נטען, עולים בערך 20–30 אלף שקל יותר מהגרסה הבנזינית. אם אתם מוציאים בממוצע 1,500 ש"ח בחודש על דלק, תצטרכו לנסוע ככה בערך 4–5 שנים רק כדי להחזיר את ההפרש הזה – וזה בהנחה שאתם באמת מנצלים את הטווח החשמלי כמעט כל יום.
2. ירידת ערך
פה קבורה הכלב. כל עוד הרכב חדש מהחברה – הכל טוב. יש אחריות, יש תחושת ביטחון. אבל בשוק היד השנייה, המותג שעל מכסה המנוע הופך לבעיה. לרוב האנשים זה לא משנה אם כתוב על הרכב "ג'אקו", "צ'רי" או "אקספנג" – מבחינתם זה רכב סיני, וזה מספיק בשביל להוריד את המחיר חזק. ירידת הערך פה חדה בהרבה מכל רכב יפני, קוריאני או אירופי, ואפילו יותר חדה מהמותגים הידועים לשמצה כמו סיטרואן, פיג’ו ופורד.

למי זה כן מתאים?
רכב היברידי נטען מומלץ בעיקר למי שבאמת יכול למצות את היתרונות שלו:
- נוסע כמעט כל יום טווח של עד 100 ק"מ.
- יש לו טעינה קבועה בבית או בעבודה.
- מתכנן להחזיק את הרכב לפחות 5–6 שנים.