יונדאי וקיה, שתי החברות האחות מקבוצת יונדאי־קיה, הביאו לישראל את הגרסאות האמריקאיות של שני הלהיטים הגדולים שלהן – יונדאי טוסון ו־קיה ספורטאז'.
הגרסאות הללו שונות ממה שהכרנו עד כה: הן ארוכות יותר, מציעות מרווח נדיב בהרבה לנוסעים מאחור, תא מטען גדול יותר, וכמובן – את יחידות ההנעה ההיברידיות שכל כך חיכינו להן.

במשך שנים, הדגמים האלו שווקו בישראל רק בגרסאות טורבו־בנזין, עם תיבה כפולת מצמדים, ואצל קיה גם פלאג־אין היברידי יקר. הסיבה לכך לא הייתה חוסר זמינות של גרסאות היברידיות בקוריאה, אלא בעיקר מדיניות היבוא – היבואן בחר להתמקד בגרסאות אירופיות כדי לשמור על תמחור תחרותי, לעמוד ביעדי הקצאה מול היצרן, ולספק גרסאות שכבר עמדו בתקינה האירופית. עם עליית הביקוש לרכבים היברידיים בישראל, והלחץ מהלקוחות, היבואן החליט לשנות כיוון ולהביא את הגרסאות הקוריאניות – שמציעות גם ממדים גדולים יותר וגם מערכת הינע היברידית חסכונית.

מה חדש בגרסאות ההיברידיות?
שני הדגמים מבוססים על אותה פלטפורמת N3 המודרנית של הקונצרן, ומשתמשים באותה יחידת הנעה:
מנוע בנזין 1.6 ליטר טורבו־ג'י.די.איי, יחד עם מנוע חשמלי חזק ותיבה אוטומטית 6 הילוכים. ההספק המשולב עומד על 230 כ"ס, עם מומנט מרבי של 35.7 קג"מ.
מערכת ההנעה ההיברידית יודעת לשלב בין ביצועים נמרצים לחיסכון ניכר בדלק – עם צריכה רשמית של כ־17–18 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת (בפועל, סביב 15–16 ק"מ לליטר בנהיגה רגועה).
המידות של שני הרכבים כמעט זהות, וכך גם הביצועים – תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש בכ־8 שניות ומהירות מרבית של 190 קמ"ש.

אז מה בעצם ההבדלים?
האמת? מדובר בשני רכבים תאומים כמעט לחלוטין מבחינה מכנית.
ההבדלים האמיתיים נמצאים בעיצוב החיצוני והפנימי, ובתחושת הנהיגה.
יונדאי טוסון מציגה קווים חדים, חזית "פרמטרית" עם פנסים משולבים בגריל, ותא נוסעים בעל קונסולה מרכזית פתוחה ומסכים רחבים. התחושה בפנים היא של SUV מודרני, מאורגן ואינטואיטיבי לתפעול.
קיה ספורטאז', לעומת זאת, הולכת על שפה עיצובית יותר בולטת ומוחצנת – עם פנסים קדמיים בחתימת "בומרנג", לוח מחוונים משולב במסך מולטימדיה מעוקל, ותחושת "קוקפיט" מעט יותר סגורה סביב הנהג.

טבלת השוואה – קיה ספורטאז' היבריד מול יונדאי טוסון היבריד 2025
מאפיין | יונדאי טוסון היבריד 2025 | קיה ספורטאז' היבריד 2025 |
---|---|---|
אורך (מ"מ) | 4,675 | 4,660 |
רוחב (מ"מ) | 1,865 | 1,865 |
גובה (מ"מ) | 1,680 | 1,680 |
בסיס גלגלים (מ"מ) | 2,755 | 2,755 |
נפח תא מטען (ליטר) | 776 | 775 |
מנוע בנזין | 1.6 ל' טורבו | 1.6 ל' טורבו |
מנוע חשמלי | 60 כ"ס | 60 כ"ס |
הספק משולב | 230 כ"ס | 230 כ"ס |
תיבת הילוכים | אוטומטית 6 הילוכים | אוטומטית 6 הילוכים |
הנעה | קדמית / כפולה | קדמית / כפולה |
תאוצה 0–100 קמ"ש | 8.0 שניות | 8.0 שניות |
צריכת דלק רשמית | 17.5 ק"מ/ל' | 17.3 ק"מ/ל' |
מחיר משוער (החל מ־) | 195,000 ש"ח | 192,000 ש"ח |

אז מה לבחור – ספורטאז' או טוסון?
כמו שכתבתי לא פעם – הבחירה כאן כמעט ולא משנה מבחינת נתונים טכניים. ההבדלים האמיתיים הם בטעם האישי, בזמינות המלאי ובצבעים.
באופן אישי, אני נוטה לטוסון. העיצוב החיצוני שלה בעיניי יותר מלוטש, תא הנוסעים מרגיש מאורגן ונוח יותר לשימוש, והמראה הכללי משדר קצת יותר "SUV" קלאסי. וזה למרות שבעבר היו לי שתי קיה – ואני מחבב את המותג מאוד.
אם אתם אוהבים עיצוב מוחצן ומודרני, עם תא נוסעים שנראה כמו חללית – ספורטאז' תרגיש לכם בול. אם אתם רוצים מראה מעט יותר מאופק, עם אווירה בוגרת ואחידה – טוסון תיקח אתכם לשם.

בשורה התחתונה
שני הדגמים מציעים חבילה כמעט זהה מבחינת מנוע, ביצועים, צריכת דלק ואבזור. ההבדלים קטנים בהרבה ממה שתמצאו בין מתחרים כמו פיג'ו 3008 לטויוטה ראב4. ולכן – ההכרעה תהיה לפי זמינות הדגם במלאי, מבצעי סוף שנה, והצבע שנופל לכם בעין.