הדור השישי של ניסאן מיקרה, שצפוי להגיע לאירופה לקראת סוף 2025, מסמן את חזרתה של אחת המכוניות העירוניות האייקוניות ביותר לקטגוריית הסופרמיני – הפעם בגרסה חשמלית בלבד. אך מעבר לעיצוב חדשני ולמפרט טכני עשיר, עולה השאלה האם מיקרה החדשה תוכל להחזיר את ניסאן למעמדה הקודם בשוק האירופי, דווקא בתקופה של חוסר ודאות כלכלית במותג עצמו.

40 שנה של מיקרה – ופרק חדש
מאז שהוצגה לראשונה ב-1982, המיקרה הייתה שם נרדף לפשטות, אמינות ותחבורה עירונית יעילה. לאורך חמשת דורותיה, היא הצליחה להציע שילוב נדיר של נגישות וסטייל, ונמכרה בלמעלה מ-7 מיליון יחידות. אך בדור האחרון המיקרה איבדה גובה מול מתחרות מתקדמות יותר כמו פיז'ו 208 או יונדאי i20 – ולא עזרה העובדה שניסאן עצמה האטה את ההשקעות בשוק האירופי. כעת, עם המעבר לחשמל, מיקרה מנסה להמציא את עצמה מחדש.
קאמבק חשמלי בעידן של אי ודאות
שובו של שם המיקרה מתרחש על רקע מצב מאתגר במיוחד עבור ניסאן באירופה. החברה אמנם הכריזה על "התקפה מוצרית" שכוללת ארבעה דגמים חשמליים עד 2027 (מיקרה, ג'וק, ליף ודגם עירוני קטן), אך היא מתמודדת עם ירידה עקבית במכירות, היעדר דגמים חדשים בשוק המרכזי של אירופה, ותחרות עזה מצד מותגים סיניים וזולים יותר – כמו MG, BYD ואפילו דצ'יה. גם הייצור יתבצע על פלטפורמה משותפת עם רנו, מה שמעיד על הצורך לצמצם עלויות בכל דרך.

עיצוב נועז – אולי נועז מדי?
המיקרה החדשה נראית שונה לחלוטין מהדורות הקודמים. המעצבים בלונדון לקחו השראה מרכבי קרוסאובר, עם קווים מוצקים, קשתות גלגל מודגשות וחזית אגרסיבית. יש פה עיצוב "עם הרבה אופי", אבל הוא עלול להרתיע לקוחות שאהבו את הפשטות של הדגם הקודם. היא מצוידת בזוג פנסי LED שמעבירים "קריצה" עם פתיחת הרכב, פסי עיצוב מזכירים "כף גלידה" בצדי המרכב, וחישוקי 18 אינץ' שמעניקים לה נוכחות מרשימה – אולי מוגזמת מעט לרכב עירוני.
תא נוסעים: בין יפן לסקנדינביה
העיצוב הפנימי ממשיך את אותו קו של "פשטות אלגנטית", עם מסכים כפולים בגודל 10.1 אינץ', ממשק משתמש מבוסס Google עם תמיכה מלאה ב-Google Maps ו-Google Assistant, ואפילו תא אחסון עם הדפס של הר פוג'י – מחווה שיווקית ברורה למורשת היפנית. תא הנוסעים מציע שלוש גרסאות גימור, תאורת אווירה ב-48 צבעים, ומערכת שמע עם יכולת V2L להטענת מכשירים חיצוניים. כל אלו נשמעים נהדר – אך האם מדובר בעוד גימיקים שיעלו את המחיר הסופי?

ביצועים ומידות – מרווחת, קלה, אך לא רכב משפחתי
עם אורך של פחות מ-4 מטרים, המיקרה נשארת קומפקטית – אך עם בסיס גלגלים של 2.54 מטר, היא מבטיחה מרחב פנימי נדיב יותר מבעבר. נפח תא המטען (326 ליטר) טוב מהממוצע לקטגוריה, ובגרסה עם מושבים מקופלים הוא מגיע ל-1106 ליטר – נתון מצוין. המשקל נשמר נמוך יחסית (1,400–1,524 ק"ג בהתאם לגרסה), מה שתורם לתחושת זריזות ויעילות. עם זאת, זה עדיין לא רכב שמתאים למשפחה עם שני ילדים וטיולון.
טווח וסוללה: נתונים מרשימים – אבל לא פורצי דרך
המיקרה תוצע בשתי גרסאות סוללה: 40 קוט"ש עם טווח מוצהר של כ-300 ק"מ, ו-52 קוט"ש עם טווח של עד 408 ק"מ (WLTP). מדובר בנתונים טובים לרכב עירוני – אך לא מעבר למה שכבר מציעות מתחרות כמו אופל קורסה-e, רנו קליאו EV או פיז'ו e-208. יתרון כן נמצא בזמני הטעינה: טעינה מ-15% ל-80% תארך כ-30 דקות (בטעינה מהירה של 100kW). גם פונקציות כמו משאבת חום מובנית וטכנולוגיית V2L הן תוספות מבורכות.
התנהגות כביש: מפתיעה ביחס לקטגוריה
למרות שמדובר ברכב עירוני, ניסאן טוענת לתחושת נהיגה "ברמה של רכב סגמנט C", עם מתלה אחורי מסוג Multi-Link (נדיר בקטגוריה), חלוקת משקל טובה והיגוי חד. שלוש מצבי נהיגה – קומפורט, ספורט ואקו – מאפשרים התאמה אישית, ויש גם מצב "פרסונל" לתכנות כל פרמטר. בנוסף, המיקרה החדשה מצוידת בבלימה רגנרטיבית ואפילו ב-e-Pedal – מה שמקל על נהיגה בעיר.

מערכות בטיחות ואבזור
המיקרה מצוידת בכל חבילת הסיוע המודרנית: בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, ואפילו התראה על פתיחת דלת כאשר רכב מתקרב. חבילת הבטיחות המרשימה מציבה אותה בקו אחד עם רכבים יקרים וגדולים יותר.
אז מה לא עובד פה?
- מחיר פוטנציאלי גבוה – עם כל הטכנולוגיה והאבזור, קשה להאמין שהמיקרה תתומחר כ"עממית". גם אם תתחיל במחיר תחרותי, הגרסאות המובילות עשויות לעלות מעל ל-130,000 ש"ח.
- זיהוי מותג חלש בשוק החשמליות – לעומת שחקניות מובילות כמו טסלה, יונדאי או אפילו MG, ניסאן לא נתפסת כמובילת חדשנות בתחום החשמליות.
- תחרות עזה בקטגוריית הסופרמיני החשמליות – רנו, פיז'ו, יונדאי, סקודה ואחרות כבר מבוססות בתחום.
- ניסאן עצמה במשבר – החברה אמנם מדברת על "התקפה מוצרית", אבל נכון להיום, היא מתקשה לייצר מומנטום באירופה. הדגמים הקיימים מזדקנים, אין מספיק חידושים, והאסטרטגיה נראית מבולבלת.
סיכום
ניסאן מיקרה החדשה היא ניסיון ראוי להחזיר לחיים שם ותיק בגרסה מעודכנת, צעירה וחשמלית. יש לה הרבה מה להציע – עיצוב נועז, טכנולוגיה מתקדמת, אבזור מרשים וביצועים מפתיעים. אך ייתכן שמדובר במהלך שמגיע מאוחר מדי, בשוק רווי, ובמצב שבו ניסאן עצמה מחפשת את הזהות שלה. היא תתאים מאוד ללקוח שמחפש רכב עירוני זריז, מעוצב ומחושמל – אבל תתקשה להתחרות במחיר ובאמינות של שחקניות ותיקות וחזקות ממנה.